Waarom mocht Israël meedoen bij het Eurovisie songfestival?

Terwijl het geen Europees land is. Waarom mochten ze dan toch meedoen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
14.6K

Het beste antwoord

Omdat ze weliswaar niet in Europa liggen, maar wel aangesloten zijn bij de Eurovisie:

"De Europese Radio-unie (ERU), tegenwoordig ook aangeduid met zijn Engelse benaming European Broadcasting Union (EBU), is een samenwerkingsverband van de publieke omroepen van voornamelijk alle Europese staten en enkele in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De officiële afkorting is EBU-UER — UER is Frans voor Union européenne de radio-télévision)"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Velen moeten helemaal niets van Israël weten. Het wordt volgend jaar gehouden in bezet Jeruzalem.

Andere antwoorden (6)

Omdat we ze er graag bij willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit komt omdat het alternatief, meedoen met een vergelijkbaar festival in het midden-oosten, of Azie, niet wenselijk is. Iedereen weet hoe Israel 'ligt' in de arabische wereld.
Om dezelfde reden mogen ze ook meedoen aan de kwalificaties voor het EK voetbal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Israel wordt toch bevolkt door mensen die nog niet zo lang geleden vanuit Europa daarheen zijn gemanouvreerd. Toen was het nog een Engelse kolonie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa? Wat te denken van de Russische joden die in de jaren 80 massaal naar Israel gehaald zijn, of de Joden uit Ethiopie? Idem..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot deel van Rusland hoort gewoon bij Europa. Ethiopische joden zijn niet Europees, maar die zullen ook niet in de meerderheid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vergeet de Arabieren niet, die massaal toestroomden vanuit de omringende landen toen het land in ontwikkeling werd gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan kun je de verenigde staten ook wel mee laten doen, zijn ook allemaal engelsen, ieren, Italianen e.d. Oh en Australie, ook oude engelse kolonie.
omdat je, ook door middel van een X-(Som) geldbedrag kan inkopen ;) daarom doen er landen mee waarvan je denkt? ehm,, was nog in 't nieuws :)!!,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Israël mag deelnemen omdat het lid is van de EBU en alle EBU-leden mogen deelnemen aan het Songfestival.
Dus naast Israël mogen ook de andere niet-Europese EBU leden deelnemen: Algerije, Armenië, Azerbaidjan, Egypte, Georgië, Jordanië, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië.

Algerije: deed nooit mee.
Armenië: doet meer sinds 2006.
Azerbaidjan: doet mee sinds 2008.
Egypte: deed nooit mee.
Georgië: doet mee sinds 2007.
Jordanië: deed nooit mee omdat ze de Israëlische inzending niet willen uitzenden.
Libanon: 1 keer gediskwalificeerd omdat ze de Israëlische inzending niet wilden uitzenden.
Libië: deed nooit mee.
Marokko: deed nooit mee.
Tunesië: deed nooit mee.

Kosovo: doet niet mee omdat Kosovo pas sinds 2008 door 54 landen als onafhankelijk erkend wordt en zal waarschijnlijk ook niet meedoen omdat meerdere deelnemende landen de Servische provincie Kosovo niet als onafhankelijk wensen te erkennen, waaronder Spanje, dat één van de Vier grote Eurovisielanden is.

Vaticaanstad: deed ook nooit mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Vaticaanstad: deed ook nooit mee" Als die mee doen zou ik ook kijken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marokko heeft wel meegedaan! (1980).
Omdat dit land de 'allure' heeft zich niets van regels aan te trekken!