Wat is een ideale hoogte om een flatscreen op te hangen?

Ik ben centjes aan het sparen voor een LCD TV, met mijn slaapkamer als bestemming.

Ik wil een bioscoopervaring creeren dus neem ik naar verhouding een groot scherm, rond de 40" op 3m afstand. Mijn surroundset heb ik al uitgezocht (nog niet gekocht), over het plaatsen hiervan heb ik genoeg informatie.

Maar over het plaatsen van een tv lopen de berichten nogal uiteen, hij moet hoog geplaatst worden of juist zo dat je net de bovenkant van het scherm kunt zien...

Wat is nou een geschikte hoogte voor zo'n televiesie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg wel voor digitale televisie, anders is de ontvangst gewoon sjid ;-) Of je moet met blue-ray etc het bioscoop-effect gaan creeren. Wij hebben gisteren een 104cm Sony gekocht (950 eur, mediamarkt). De kids vinden het heerlijk hier met de PS2 op te spelen.

Antwoorden (6)

boven je bed op je plafond...ideaal!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het maar niet neervalt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon goed monteren ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik maar denken dat ik lui was.
Op ooghoogte lijkt me ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Standaard wordt men aangeraden om 1/3 van de tv boven ooghoogte te laten uitsteken, en dus 2/3 onder ooghoogte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat hangt natuurlijk van de ruimte af waar de tv komt te hangen en hoe er naar tv wordt gekeken. Waarschijnlijk vanuit de zetel. Idealiter komt het middelpunt van de tv dan op gelijke hoogte met je ogen wanneer je in de zetel zit. Varieert de lengte van de gezinsleden fel, dan zal je een gulden middenweg moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfffft, 40" op 3 meter afstand?

Denk er nog eens serieus over na of je niet een kleiner exemplaar wil hebben. Waar je zeker tegenaan gaat lopen is dat je ogen erg zal moeten bewegen om het beeld te volgen. Ga eens test zitten bij een goede TV zaak (niet bij zo'n algemene keten).

Ik heb zelf mijn tv iets hoger gehangen dan ooghoogte (dit in verband met een rondlopende dochter van 3 met vieze vingers), maar uiteindelijk is het een mooie hoogte als je met je hoofd lui achterover op de bank ligt te hangen.

Je kan natuurlijk ook een variabele muursteun kopen zodat je later nog met de hoogte kan spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees nou eens wat de vraagsteller zegt. Hij wil een bioscoopervaring creëren. Dan heb je dus een zeer groot scherm nodig. Een manier om geen groot scherm te hoeven kopen is door korter bij het scherm te gaan zitten. Het voordeel hiervan is dat je wel scherp beeld hebt (in tegenstelling tot de bagger kwaliteit in de bios) en toch het idee hebt dat je in de bios zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bagger kwaliteit hihi,
mmm, er is geen (herhaal géén) formule voor de ideale hoogte. Alles hangt af van wat jij zelf als meest comfortabele kijk positie aanhoudt. Of je 'm tegen het plafond aan schroeft (kinky!) of tegen de muur, het laatste wat je wilt is nekkramp als je langer dan 40 minuten kijkt. Als je rechtop in je bed wil zitten kan de televisie iets lager komen te hangen.

Zorg, naast een relaxte, goed zichtbare hoogte ook voor een beugel die alle kanten op kan bewegen (zijn wat duurder, maar absoluut de moeite waard), zodat je de lcd altijd vanuit een comfortabele positie kunt kijken.

Pas nadat je de LCD een goede plek hebt gegeven ga je aan de slag met het plaatsen van de 5 luidsprekers (+subwoofer?) van je surround systeem, zodat de stemmen van het centre kanaal wel in de buurt van je scherm te horen zijn. Enfin, die info had je al lees ik net.

Enjoy your home cinema!

Toegevoegd op 17-05-2009 20:36:33
Oja, laat je niets wijs maken over het formaat van het scherm. Maak 'm zo groot als jij zelf prettig vindt voor de ultieme bioscoopervaring. Hele volksstammen zijn nog steeds in de weer met tabellen uit de tijd van beeldbuizen en de bijbehorende (hogere) lichtsterkte.