Wat is dat met die reclames van Dr. Utker? Het is toch Dr. OEtker?

Waarom zeggen ze in die nieuwe reclames van dr. Oetker steeds dr. Utker? Onder in beeld staat nog steeds dr. Oetker geschreven.

Ik weet het.. geen vraag van wereldbelang, maar toch...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou je bent me vooooooooor deze vraag wilde ik net stellen ik zag die reclame!! bizar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha jij kijkt nu ook rtl5? Daar was ie 3x op ofzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dr utker hoorde ik..ik begon echt aan MEZELF te twijfelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet gewoon een foutje zijn? De verklaring met oe dat eigenlijk ö vertegenwoordigd klopt natuurlijk wel, maar ze zeiden in Nederland altijd oetker, op Duitse reclames werd het wel al als utker uitgesproken.
Antoni
14 jaar geleden
Vandaag, donderdag 14 mei 2009, staat er op subpagina 3 van pagina 316 van NOS Teletekst een opmerking over deze reclame. De beller naar het telefoonnummer van de pagina vraagt zich af waarom men een gevestigde naam als Oetker gaat verbasteren tot Utker.

Antwoorden (6)

Ha, die Mertien;

"Utker" is de Duitsche uitspraak van "Oetker".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dr. Oetker is een Duits merk. In duitsland gebruiken ze vaan een 'e' na een klinker om aan te geven dat er op die klinker eigelijk een umlaut (") hoort. Eigenlijk staat er dus Dr. Ötker. En die Ö spreek je uit als een kort 'u'.
Als ze hadden geschreven Dr. Utker, dan zou het wel als 'oe' worden uitgesproken. Het blijven Duitsers natuulijk...

Toegevoegd op 13-05-2009 23:27:26
vaan= vaak
natuulijk = natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hebben ze er sinds kort voor gekozen om internationaal de officiële naam te gebruiken en dan is het inderdaad "umlaut-technisch" Utker. Mijn vriendin was het ook al opgevallen dat ze vroeger echt ''Oetker'' zeiden en nu "Utker".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het op z'n duits uitspreekt, moet het Dr. EUtker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oe is een vervanging voor O met een umlaut, O met een umlaut spreek je uit als euh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Dat schreef I-Deetje al twee dagen voor jou.
ja dat zeggen ze sinds ze deze reclame hebben gemaakt ja.... voorheen zeiden ze oet ipv ut... hahaha stom ja hier viel het ons ook al op