Hoe werkt het Eurovisie Songfestival?

Ik hoorde vandaag dat het land waar het Eurovisie Songfestival plaatsvindt, per direct in de finale staat. Wij zouden dus automatisch in de finale staan, omdat het zangfestijn dit jaar in Rotterdam plaatsvindt. Dat klinkt in mijn oren vreemd, want je moet toch normaal gesproken een plaats in een finale 'verdienen'? Hoe werkt het Eurovisie Songfestival?

1.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Het klopt dat het winnende land de keer erna automatisch in de finale staat. Vroeger deden er veel minder landen mee. Toen had je aan 1 avond genoeg en dat was dus gelijk de finale.
Nu er zoveel landen meedoen kun je e.e.a. niet op 1 avond laten plaatsvinden en wordt e.e.a. dus over meerdere aonden gespreid.
Vandaar dat je nu eerst halve finales hebt en daarna een finale. Sindsdien staat het land dat de laatste keer heeft gewonnen en dus organistor is van de volgende keer, automatisch in de finale. Volgens mij als een geste aan het organiserende land.

Antwoorden (2)

Er staan 6 lande automatisch in de finale. Dat is het winnende land van het voorgaande festival + de grote vijf.
De grote vijf zijn: Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Deze vijf staan automatisch in de finale, vanwege hun financiële bijdrage elk jaar.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Zie het andere antwoord. Staat Italie wel of niet automatisch in de finale?
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisiesongfestival_2021
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Hartelijk dank, deze link had jc54 ook al.
De landen die de grootste financiële bijdrage aan het Eurovisiesongfestival leveren worden beloond met een automatische plek in de finale. Behalve deze zogenoemde Big4 Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje is ook het winnende land van het vorige festival automatisch geplaatst voor de finale. De reden voor dit laatste zal zijn dat dit land de organisator van het nieuwe liedjesfestijn is en daar natuurlijk veel geld in steekt om de happening zo goed mogelijk te laten verlopen.
. . .
Het blijkt nu dat Beeld en Geluid verouderde informatie op de site heeft staan. Want met de terugkeer naar de wedstrijd in 2011 van Italië (na 13 jaar afwezig te zijn geweest) werden de Big Four bekend als de Big Five. Dus Italië hoort ook bij de landen met de grootste financiële bijdrage en heeft daardoor automatisch plek in de finale.
Amadea
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Zie het andere antwoord. Staat Italie wel of niet automatisch in de finale?
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisiesongfestival_2021