Hoe heet Bromsnor van zijn voornaam?

In de serie Swiebertje heb je de veldwachter Bromsnor. Hoe heet hij van zijn voornaam? Als zijn huis in beeld komt, staat links een naambordje waarop staat: L. Bromsnor, veldwachter.
Kan hier niets over vinden op internet.
In de serie Swiebertje heb je de veldwachter Bromsnor. Hoe heet hij van zijn voornaam? Als zijn huis in beeld komt, staat links een naambordje waarop staat: L. Bromsnor, veldwachter.
Kan hier niets over vinden op internet.
Ben dus NIET op zoek naar de acteur achter Bromsnor, Lou Geels.
Wil alleen zijn voornaam weten, die begint met de letter L.

3 jaar geleden
in: Televisie
3.7K
ikke1975
3 jaar geleden
Bedoel ik niet. Ik vraag hoe hij in de serie heet. Niet de naam van de acteur.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik denk dat je er van uit moet gaan dat de voorletter L. in de serie verzonnen is. En niet doelt op een specifieke voornaam. De positie van Bromsnor leende zich er eigenlijk ook niet voor om met een voornaam aangesproken te worden. Net zoals de Burgemeester alleen door zijn zus de barones met voornaam word aangesproken, maar verder door niemand anders in de serie. Wellicht word er in een van de afleveringen of in de boeken van Swiebertje een voornaam genoemd van veldwachter Bromsnor, maar ik betwijfel het.

Antwoorden (1)

De L. heeft naar alle waarschijnlijkheid gestaan voor Lodewijk of Laurentius. Afgekort tot Lou, de voornaam van de acteur die Bromsnor speelde vanaf 1961: Lou Geels.
Bromsnor was getrouwd met Cornelia, die wel altijd met haar voornaam is aangesproken.
Bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje
Woordenboek Prisma Voornamen.
Overigens: officieel heet de acteur Pierre Louis Antonie Geels.
Lou is dus afgeleid van Louis, in het Nederlands: Lodewijk.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lou_Geels
Toegevoegd op 25 maart 2021 09:20: tekst