Welke boekenreeks bestaat uit een zwarte kaft met gouden details?

In films of series is het me opgevallen dat boekenkasten vaak gevuld zijn met een specifieke boekenreeks. Het bestaat uit een stuk of 10 boeken met een zwarte kaft waarop gouden details te zien zijn. Ik vraag me af wat voor boekenreeks dit is.

Toegevoegd op 11 maart 2021 07:29: afbeelding

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad: een encyclopedie, of een uitgever die al zijn boeken op deze manier uitgeeft. Ziet er ook een beetje uit als boeken van Reader's Digest.... In vroeger tijden (bibliotheken in kostuumseries e.d.) liet de (rijke) eigenaar zijn eigen boeken/ bibliotheek zelf inbinden. Dan zagen alle boeken er hetzelfde uit: bijv. in leer gebonden, en dan goud op snee, en/of met gouden opdruk.

Dat is een oude druk van de Grote Winkler Prins encyclopedie. Ieder zichzelf respecterend huishouden had daar een van in huis staan, in het pré-computertijdperk.

Het is de achtste druk van de Grote Winkler Prins encyclopedie: 25 delen. Verschenen in de periode 1979-1984. In 1984 en in 1994 is een supplementdeel verschenen. https/::nl,wikipedia.org/wiki/Winkler_Prins_Encyclopedie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100