Welke boekenreeks bestaat uit een zwarte kaft met gouden details?

In films of series is het me opgevallen dat boekenkasten vaak gevuld zijn met een specifieke boekenreeks. Het bestaat uit een stuk of 10 boeken met een zwarte kaft waarop gouden details te zien zijn. Ik vraag me af wat voor boekenreeks dit is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Televisie
1.4K
Amadea
3 jaar geleden
Zijn die films en series in de Nederlandse, Engelse of een andere taal? Kun je een schermopname tonen waarin het te zien is?
Ritsuka
3 jaar geleden
Als het een film is kunnen het ook nep boeken zijn om de set op te vullen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een schermfoto erbij toegevoegd! Het gaat om nederlandse films/series waarin me dit is opgevallen.

Antwoorden (3)

Inderdaad: een encyclopedie, of een uitgever die al zijn boeken op deze manier uitgeeft. Ziet er ook een beetje uit als boeken van Reader's Digest.... In vroeger tijden (bibliotheken in kostuumseries e.d.) liet de (rijke) eigenaar zijn eigen boeken/ bibliotheek zelf inbinden. Dan zagen alle boeken er hetzelfde uit: bijv. in leer gebonden, en dan goud op snee, en/of met gouden opdruk.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!
Dat is een oude druk van de Grote Winkler Prins encyclopedie. Ieder zichzelf respecterend huishouden had daar een van in huis staan, in het pré-computertijdperk.
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Deze uitgave is niet van voor het computertijdperk. Beter is: deze uitgave markeert het begin van het computertijdperk. Vele pagina's lang wordt ingegaan op computers.
Amadea
3 jaar geleden
Met computertijdperk bedoel ik dat men de mogelijkheid heeft om door te googelen alle gewenste informatie te verkrijgen en het daardoor overbodig is geworden om een encyclopedie in huis te hebben.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Nu begrijp ik jouw opmerking.
Google bestaat sinds 1998. Dat lijkt me niet het startpunt van het computertijdperk, want men zat toen al jaren achter de computer. Ik was er redelijk laat bij, begin 1991.
Uit eigen ervaring: het computertijdperk is rond 1983/1984 begonnen. En de start van het World Wide Web (www) markeert het echte begin van het computertijdperk is: dat is 1989. Dat jaartal kan, al naar gelang de definitie, worden opgerekt tot 1990 of 1993.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
"Ieder zichzelf respecterend huishouden" - ik neem aan / hoop / dat je dat wat ironisch bedoelt? Het ging in ieder geval om ieder huishouden wat zich zo'n dure uitgave kon permitteren - alle anderen gingen gewoon naar de bibliotheek om daar de encyclopedie in te kijken,
Het is de achtste druk van de Grote Winkler Prins encyclopedie: 25 delen. Verschenen in de periode 1979-1984. In 1984 en in 1994 is een supplementdeel verschenen.
https/::nl,wikipedia.org/wiki/Winkler_Prins_Encyclopedie