Hoe cast ik foto's vanaf mijn telefoon naar een diashow op mijn tv?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Televisie
2.4K
BarendV
3 jaar geleden
Er zijn legio mogelijkheden. Het beste werk met Chromecast. https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung&tbm=vid&sxsrf=ALeKk02v7mN8GTxRsSn6madI0aP4AkUV0g:1602848489848&q=slideshow+chromecast+iphone&sa=X&ved=2ahUKEwjlv_b2g7nsAhUL8KQKHZmtDm4Q8ccDKAJ6BAgUEFI&biw=360&bih=560&dpr=3#ip=1
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De chromecast werkt alleen met android voor apple moet je een apple tv kastje kopen
BarendV
3 jaar geleden
@Barbara. Chromecast werkt wel met Apple producten. Alleen op een andere manier dan met concurrent Apple TV. https://www.iculture.nl/gids/chromecast-iphone-ipad-toepassingen/

Antwoorden (1)

De meest voorkomende en meest gebruikte manier om media naar je tv te streamen is DLNA. Dit protocol (of deze standaard) wordt door nagenoeg alle smart tv’s ondersteund en wordt daarbij ondersteund door de meeste pc’s, laptops, nas-systemen en mobiele apparaten. Deze standaard maakt het mogelijk voor twee apparaten om met elkaar te communiceren en bestanden van het ene apparaat op het andere weer te geven. Voor DLNA is echter wel vereist dat beide apparaten op hetzelfde WiFi-netwerk aangesloten zijn.

Miracast is een relatief nieuwe mogelijkheid om het scherm van je smartphone of tablet op tv te laten spiegelen. Deze standaard is dus niet zozeer gericht op het streamen van een specifiek bestand maar zet het complete scherm van je mobiele apparaat over richting de tv. Vervolgens is het eenvoudig om een video weer te geven of wat foto’s op tv te tonen. Niet elke fabrikant geeft deze functie dezelfde naam maar in de meeste gevallen vind je de optie onder ‘Miracast’ of ‘Screen Mirroring’. Zoek de functie binnen het smart tv-platform (of de input-selectie) en volg de instructies om een apparaat met je tv te koppelen. De koppeling kan per mobiel apparaat en tv verschillen maar in veel gevallen wordt NFC gebruikt om twee apparaten te koppelen.

Een andere mogelijkheid om twee apparaten met elkaar te verbinden, zonder tussenkomst van een router, is WiFi Direct. Het is misschien wat verwarrend maar deze mogelijkheid is puur een standaard om twee apparaten elkaar te laten vinden, vervolgens wordt gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Miracast of DLNA om de media weer te geven. WiFi Direct wordt door steeds meer apparaten ondersteund maar ook hier zien we veel verschillende benamingen voorbij komen, wat het voor jou als consument niet eenvoudiger maakt. Net als bij Miracast moet WiFi Direct vanuit het menu van je tv en je mobiele apparaat of pc geactiveerd worden om vervolgens één van de apparaten tussen je draadloze netwerken te selecteren.

Heb je geen smart tv of niet voldoende mogelijkheden om je media op je tv weer te geven? Dan zijn er tegenwoordig zogenaamde smart-sticks, of hdmi-sticks, die je tv om kunnen toveren tot een smart tv waarop al je media weergegeven kan worden. Eén van de meest populaire sticks is de Google Chromecast. Hiermee kun je nagenoeg alle media van je tablet of smartphone op tv weergeven, zonder dat je tv uitgerust moet zijn met ondersteuning voor de betreffende bestanden of moet beschikken over een internetverbinding.