Waarom willen sportjournalisten de slechte kanten van andere landen naar voren brengen?

Bijvoorbeeld, nu in Zuid Afrika steeds arme mensen interviewen en zowel arme blanke en zwarte. Toen ook in Australië alle verhalen over de Aborigines etc? Moet dat? Wat kunnen ons kinderen ervan leren?

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik heb ook Australië bij schreven. Waarom tijdens voetbal, of andere evenementen. hebben ze geen geld om het op andere moment te doen? Onder normale omstandigheden gaat er geen enkele geïnteresseerde journalist erheen,.
Hebben ze geen begroting voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (4)

Zin voor realiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je anders de volgende vraag zou stellen:"Waarom willen sportjournalisten de goede kanten van andere landen naar voren brengen?"

Er is nou eenmaal veel armoede in Zuid-Afrika
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Serieuze journalistiek probeert over het algemeen een evenwichtig beeld te scheppen van de maatschappij. Serieuze journalistiek is niet bedoeld om zaken mooier voor te spiegelen dan ze zijn. Daarom. Er is natuurlijk nou eenmaal ook nog veel armoede in dat land, waar je niet omheen komt.

Daarnaast lijk ik uit je vraag een beetje te proeven dat dit ongunstig zou zijn voor Zuid-Afrika. Ik zou echter durven beargumenteren dat dit soort journalistiek juist leidt tot meer bewustwording van de nog steeds schrijnende situaties in het land. Wat op haar beurt weer zou kunnen leiden dat het op de agenda van de politiek wordt gezet.

Of ze dit altijd lukt, is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok maar dit kan ook onder de normale situatie en niet tijdens voetbal. Het lijkt wel alsof wij hier in de paradijs wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de dingen een beetje door elkaar haalt. De journalisten zijn er nu eenmaal, dus willen ze verslag doen van de sfeer en het land op dat ogenblik. Dan kom je er niet omheen om ook verslag te doen van de armoede daar, omdat het nog steeds aanwezig is. En vergeleken met Zuid-Afrika leven wij ook in een paradijs, gemiddeld genomen dan. Natuurlijk zijn er in Nederland ook schrijnende gevallen van armoede en misstanden in wijken, maar die zijn over het geheel genomen niet te vergelijken met Zuid-Afrikaanse toestanden. De sloppenwijken in en rondom Johannesburg, zijn niet te vergelijken met de ergste achterstandsbuurt hier in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kun je niet vergelijken nee, maar er kunnen ook een soort balans gevonden worden. Een stukje geschiedenis erbij en dan nog es de situatie nu en de slechte president etc.
Het is toch wel een verschil welke journalist het doet. Zo zie je dat de SBS journalist altijd de negatieve kanten aanhaalt ;)