Mag men porno-reclames op televisie laten zien?

Gisteren rond 1 uur in de nacht zag ik op RTL7 voor een langere tijd een reclame voor Wowcams... Je kon halfnaakte vrouwen zien die met een 'verleidelijke' stem je moestten aanzetten om naar de site te gaan van wowcams. Dit leek mij toch echt ongepast voor een reclame. Is dit toegestaan?

4 jaar geleden
in: Televisie
6.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik weet niet of het nu nog zo is maar er werden op RTL jarenlang 's nachts erotische programma's uitgezonden, compleet met telefoonnummers van de desbetreffende sites/dames dus ik neem aan dat die reclame maken ook wel mag.
Ritsuka
4 jaar geleden
Zolang het maar laat is, mag het volgens mij gewoon.
Antoni
4 jaar geleden
Als er alleen maar halfnaakte vrouwen zijn te zien, gaat het vrijwel altijd slechts om erotiek. Porno gaat veel en veel verder dan dat. Voor sommigen is er geen verschil, maar die mening wordt lang niet door iedereen gedeeld. Er zijn dus geen porno-reclames op televisie te zien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni, dat is juist. Zolang de branche zich houdt aan de zelfregulering grijpt de politiek niet in. Zodra een Nederlandse zender zich niet houdt aan de ongeschreven wet is het uit met de pret.

Antwoorden (2)

Er is geen verbod op reclame voor erotiek/porno.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie die de belangen behartigt van de zgn screenforce-participanten. Zouden zij wel willen dat reclame voor erotiek/porno ongelimiteerd uitgezonden mag worden.
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDArc is er dan ergens anders wel zo,n verbod op zulke reclames geregeld? Geen verbod zonder wet, nietwar?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"geen verbod zonder wet? Neen niet waar. Het Is het grote-rondetafel-verjaardags-misverstand.
Het is: Geen straf zonder wet; Nulla poena-beginsel. Grondwet, Artikel 16. Hoofdstuk 1 Grondrechten.
Ook richtlijnen en besluiten kunnen een dwingende werking hebben. Voor verdere uitleg zie mijn antwoord en reacties, van deze kant: einde discussie.
Er is geen absoluut verbod op het uitzenden van porno/erotische films op de Nederlandse zenders. Uitzendingen mogen ná 22.00uur schreef Minister Plasterk (Media) in 2008 in een brief aan de Tweede Kamer.
Minister Plasterk schreef dit toentertijd naar aanleiding van de wens om wettelijk vast te leggen dat Nederlandse TV-zenders alleen in de nachtelijke uren – van 02.00 tot 06.00uur - porno/erotische films of reclame voor sekslijnen mochten uitzenden.
Er bestonden bij enkele partijen in de Tweede Kamer reeds lang bezwaren tegen uitzending van alle seksfilms/ seksreclames /sekslijnen.
Het ging de gehele Tweede Kamer echter te ver om reclames voor sekslijnen en programma's met een pornografisch karakter onder hetzelfde regime te scharen.
De uitingsvrijheid in de grondwet biedt niet voor niks meer bescherming aan het uitzenden van filmprogramma's dan aan reclame; dat is juist om controversiële uitingen te beschermen tegen overheidstoezicht.
Met behulp van de Mediawet wordt het televisieprogramma-aanbod enigszins gereguleerd via Hoofdstuk 4 Artikel 4.1 Bescherming jeugdigen
Het televisieprogramma-aanbod van de publieke mediadiensten en van commerciële mediadiensten bevat geen aanbod dat de lichamelijke, geestelijke of zedelijke ontwikkeling van personen jonger dan zestien jaar ernstige schade zou kunnen toebrengen.

Regulering van het uitzenden van porno/erotische films wordt overgelaten aan de branche via zelfregulering.
Dus ja, reclame maken voor Wowcams mag, maar de tijden wannéér liggen vast.
Als Wowcams alleen films aanbiedt mag er reclame worden gemaakt tussen 22.00 en 06.00 uur.
Maakt Wowcams ook reclames voor sekslijnen of biedt deze sites zelf aan, dan mag er alleen reclame voor Wowcams worden gemaakt tussen 02.00 en 06.00 uur.
Het zijn ongeschreven regels en blijven ongeschreven regels zolang de branche zich er aan houdt via zelfregulering.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Via artikel 4.1 van de Mediawet 2008, in werking getreden op 1 januari 2009 is het uitzenden van films op de Nederlandse televisiezenders aan regels gebonden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/media-en-publieke-omroep/kinderen-en-media