Waarom is er de laatste jaren een toename van reclames op tv?

Vroeger was er veel minder reclame op tv, vooral tijdens programma’s. Willen de zenders, vooral de RTL’en , meer verdienen of worden programma’s duurder om te maken? Of is er een andere reden voor dat er sowieso meer reclame is overal?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Televisie
7K
Pieterke
4 jaar geleden
Inderdaad heel irritant al die reclames. Ik kijk sommige programma's ook niet meer vanwege de vele reclames.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik hoor het idd veel om mij heen. Ik kijk het meest NPO, NGC en Discovery. Daar kunje reclames nog doorspoelen als je terug kijkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Laatst toen ik ziek was dacht ik eens Dr. Phil te kijken. Na 8 minuten al reclame. Was er gelijk klaar mee!
liveisgreat
4 jaar geleden
ik kijk zelfs helemaal geen televisiezenders waar films enz onderbroken worden door reclame. hoe irritant is dat zeg. Vroeger had je de uitzendingen en tussendoor reclame, dan kon ik er zelfs van genieten om eens wat naar spotjes te kijken. Sommigen ken ik nog uit mijn hoofd :). Maar nu, echt waar...
Ik denk dat het te maken heeft met meer winst willen maken, uiteraard. en ook dingen die ze moeten aankopen die duurder worden. En soms ook minder subsidies.
Maar ik vrees dat het kijkers wegjaagt als het teveel wordt. Misschien niet de tv - of serieverslaafden, die blijven kijken al is er elke 3 minuten een reclamespot van een half uur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zelfs tijdens programma’s is er reclame. Van die banners in beeld over andere programma’s. Dus niet alleen tijdens onderbrekingen maar zelfs in beeld tijdens een programma. Ik denk er zelfs over om mijn tv abo op te zeggen als het zo blijft. Ga ik wel via internet GRATIS wat dingen kijken. Ik betaal €50 pm incl internet en dan nog zoveel reclame...
Pieterke
4 jaar geleden
De salarissen van sommige presentatoren en presentatrices zijn ook exorbitant hoog.
En dan krijgen we ook nog keer op keer dezelfde oeroude series te zien.
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik kijk alleen maar Netflix, Youtube, of iets wat ik heb opgenomen.

Antwoorden (2)

Omdat het de zenders veel geld oplevert. TV-reclame is verantwoordelijk voor 80% van de uit reclame voortvloeiende verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat voor kleine bedrijven korte commercials het meest effectief zijn. Bijzonder effectief is de 20 seconden reclame, die precies lang genoeg is om merkbekendheid op te bouwen. Bedrijven zijn daardoor dus zeer genegen om flink te betalen voor zendtijd.

De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van tv-reclame: spot, non-spot én online videoplatforms.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Reclame levert de zenders toch altijd veel geld op? Niet alleen de laatste jaren. Ik begrijp het antwoord niet.
Er is per dag geen toename van reclames op tv.

Vóór 2017 mocht maximaal twintig procent van een uitzenduur aan reclame-uitzendingen worden besteed. Dit kwam overeen met 12 minuten per uur.
Na 2017 heeft de Europese Commissie de reclameregels versoepeld. Het maximale percentage reclame is niet gewijzigd. Wel de manier van het verdelen van de reclameminuten.
Eigenaren van tv-zenders mogen namelijk het aantal reclameminuten naar eigen inzicht verdelen tussen 07.00 en 23.00 uur. Als overdags – als het aantal kijkers minder en dus de reclamezendtijd goedkoper is – bijvoorbeeld slechts vier minuten reclame per uur wordt uitgezonden dan mag in de nieuwe situatie de niet uitgezonden reclameminuten – in ons voorbeeld acht minuten – naar eigen inzicht worden gebruikt in de overige uren tussen 07.00 en 23.00 uur. Hierdoor kan het voorkomen dat goed bekeken films, series en programma’s meerdere malen per uur voor een langere tijd voor reclame worden onderbroken.
De tv-zenders moeten echter opletten dat het uitzenden van teveel reclame tijdens de belangrijkste programma’s niet ten koste van het aantal kijkers gaat. Dit punt lijkt voor veel Nederlandse kijkers in zicht te komen of zelfs al bereikt te zijn. De klaagzang over uitgezonden reclame wordt met de dag luider.
.
Met andere woorden: er MAG ’s avonds nu meer reclame worden uitgezonden, omdat de reclame nu verdeeld mag worden. Zolang de totale hoeveelheid uitgezonden reclame over de gehele dag maar gelijk blijft. Er is PER DAG dus geen toename van reclames op tv.
Toegevoegd op 29 december 2019 11:40: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is zeker wel toename van reclame! 2017 is net 2 a 3 jaar terug. Vergelijk het eens met 10 jaar terug en u zal zien dat de reclames, zowel tv, internet etc, sterk is toegenomen.
SimonV
4 jaar geleden
Over de GEHELE DAG gezien is de reclame niet toegenomen, zoals ik zeg. Doordat de reclame nu verdeeld mag worden, is er op bepaalde momenten wél meer reclame. En op andere momenten minder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De afgelopen 2 a 3 jaar misschien niet maar vegeleken 10 jaar terug zeker wel. Zoek maar op. En de meeste mensen werken overdag dus kijken avinds tv. Voor die mensen is de reclame wel toegenomen in de avond.
SimonV
4 jaar geleden
Ik zeg toch ook dat de reclame 's avonds is toegenomen? En ik leg uit waarom dit nu mag.