Hoe bepaalt een TV zender welke films uitgezonden worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Televisie
2.4K
dudemeister
4 jaar geleden
Addertje onder het gras is dat zo’n distributeur een topfilm aanbied en dat daar dan omheen mindere films & series zitten. Die moeten ook uitgezonden waren in een soort package deal. Daarom zie je vaak die ouwe meuk op tv en waardeloze series. Ik noem een Private Benjamin-Goldie Hawn!

Antwoorden (2)

Elke zender heeft een hoofd aankoop die naar de internationale tv-markt MIP in Cannes gaat en daar z'n best doet om de mooiste en beste van de aldaar beschikbare films te bemachtigen. Daarbij houdt men rekening met het gemiddelde publiek dat naar de uitzendingen van het betreffende kanaal kijkt. Daarvan is de aankoopafdeling op de hoogte door de kijkcijfers.
Amadea
4 jaar geleden
Het is afhankelijk welke doelgroep zij willen bereiken, natuurlijk.
Dit wordt o.a. bepaald door de adverteerders die reclametijd kopen.
Let maar op bij hele populaire programma's is de marketing heel anders bij een bekend praatprogramma (nieuws of voetbal bv) of film (actie- of drama of komedie) en natuurlijk kinderprogramma's overdag.
..
Het gebeurt ook dat zo'n groot verhuurbedrijf alleen maar pakketten verhuurt. Dan moet beoordeeld worden door iemand van de zender of het een redelijk/goed pakket is.
Zo is jaren geleden de tv-serie Thirty Something , per ongeluk/gedwongen , aangekocht om uit te zenden. Het bleek een grote hit te zijn, mazzel dus.
..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thirtysomething
Toegevoegd op 18 november 2019 17:47: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
De vraag gaat specifiek over films. Jouw antwoord zo goed als niet.