Waarom doet Australië mee met het Eurovisie Songfestival?

Australië ligt niet in Europa. Dus waarom doen ze mee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Televisie
43.3K
marjolein55
4 jaar geleden
Er zijn wel meer landen die mee doen aan het Euro Songfestival terwijl ze niet bij Europa horen.

Het beste antwoord

Australië werd in 2015 uitgenodigd omdat het songfestival 60 jaar bestond en omdat het evenement erg populair is bij Australiërs. Het wordt elk jaar uitgezonden door de omroep SBS, die lid is van organisator European Broadcasting Union (EBU). De EBU vindt het logisch dat Australië meedoet: "Europa en Australië hebben veel gemeen op cultureel gebied. Daarnaast is dit een manier voor veel Australiërs om weer in contact te komen met de Europese wortels".

Wellicht is het in 2018 voor de laatste keer. Want de EBU heeft in augustus 2017 Eurovision Asia in het leven heeft geroepen. Australië wil de eerste editie daarvan graag organiseren.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ter aanvulling: om dezelfde reden (lidmaatschap EBU) kan Israël aan het Songfestival meedoen, hoewel dat ook geen Europees land is.
SentWierda
5 jaar geleden
In totaal 13 niet-Europese landen mogen meedoen. Een lijst van alle 56 EBU-landen (meer dan 40 Europees) staat op www.ebu.ch/about/members