Waarom worden er nog steeds kijkkastjes (kijkmeters) gebruik om kijkcijfers te berekenen?

Vroeger was alles analoog dus dan snap ik dat deze methodiek gebruikt werd. Echter nu gaat alles via digitale signaal. Dan moet het toch wel op een nauwkeurigere manier kunnen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Televisie
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij kan Ziggo bijv. niet uitlezen wat ik kijk. Ook al kijk ik digitaal.
TurfGraver
7 jaar geleden
Alle digitaal signaal (wat in uw pakket zit) wordt geleverd, hiermee kan men nog echter niet 'zien' waar u naar kijkt.
Interactief TV is een ander verhaal, maar dat weerspiegeld niet wat er live, op moment van uitzending, wordt bekeken, waar de kijkcijfer over gaat.
paulus811
7 jaar geleden
Dat klopt, er gaat geen signaal van de tv terug naar Ziggo met de zender waarop is afgesteld. Bovendien heb ik meerdere tv's die op verschillende programma's kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Dan moet het toch wel op een nauwkeurigere manier kunnen." Dat iets kan, is geen garantie dat het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan wel, denk ik.
Maar het zal niet mogen vanwege privacy regels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja precies verbaasd me alleen altijd dat je aan de hand van 2000 kastjes een verschil van 12 miljoen of 6 miljoen kijkcijfers kan herleiden

Het beste antwoord

Huidige kijkmeters is beproefde technologie, middels 'watermarking' worden kanalen gemarkeerd zodanig dat de kijker hier niets van merkt, maar een extra 'kijkdoos' merkt dit op, hierbij moeten de kijkers ook additionele gegevens toevoegen zoals hoeveel mensen er kijken naar die TV, zo uit een IP stream extraheren van dat soort gegevens gaat niet zo makkelijk, en waarom zou je die moeite willen doen als de technologie gewoon aanwezig is(kijk&luister onderzoek is ook een sluitpost met beperkt budget)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"en waarom zou je die moeite willen doen als de technologie gewoon aanwezig is" Het idee van de vrager is juist omgedraaid. Waarom zou je nog een ouderwetse steekproef houden met extra apparatuur als de decoderboxen van de providers het gewoon per unit zouden kunnen meten en terugzenden. (inderdaad weet je dan niet hoeveel mensen er naar 1 unit kijken). De reden hiervoor is volgens mij omdat de decoders het vaak helemaal niet terug kunnen sturen naar de provider. Stel je voor dat alle decoderkastjes het wel terugstuurden en de tv-providers dus per decoder precies wisten waar naar gekeken werd. Als deze getallen dan openbaar gemaakt mogen worden zou dit denk ik snel de kijkmeters laten verdwijnen. "(kijk&luister onderzoek is ook een sluitpost met beperkt budget)"
En dat budget zou dus naar 0 kunnen gaan als de providers deze getallen gewoon zouden gaan geven. Wat wel een probleem geeft is dat het onderzoek dan niet meer in handen is van de overheid (een vrij neutrale speler in deze, hoewel... NPO). Maar als de gegevens van Ziggo komt en deze ook belang heeft in een zender dan wordt het lastiger.