Zie je het verschil tussen Ultra HD (4K) en Full HD met het blote oog op een 42" TV?

Hoi hoi,

Soms zie ik Ultra HD TV's (bijv. in Media Markt) en verderop Full HD TV's, maar ik kan het verschil met het blote oog niet zien.

Kan iemand die stelling (wetenschappelijk?) onderbouwen of is er wel degelijk verschil te zien bij films die op 4K afgespeeld kunnen worden? Ik bedoel, het kan net zo goed aan de kwaliteit vd film liggen dat ik het verschil niet zie.

Ik bedoel met het blote oog op een 'normale' afstand (dus niet als je er bijv. 1 CM vandaan gaat kijken).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Televisie
10.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi,
Zelf werk ik ook in/met Apple en merk ik het verschil wel tussen retina Macbook en een unibody Macbook. Maar is deze vergelijking te maken met een 4K en Full HD 42 inch TV? Ik bedoel, retina staat weer helemaal los van resolutie (retina slaat meer op PPI/pixeldichtheid). Alles wat boven een bepaalde PPI heeft noemt Apple Retina. Daarom geloof ik niet dat dit een goede voorbeeld/vergelijking is. (Correct me if I'm wrong).
paulus811
8 jaar geleden
4k en full HD zie je zonder problemen. Als je dat niet ziet, zou ik langs Hans Anders gaan. Probleem van 4K is dat er nog geen content (zenders, films etc) beschikbaar is. Ook dvd spelers die het afspelen zijn vrijwel nog niet te koop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat je ze beide zonder problemen kan zien. Maar ik vraag me af of je het verschil kan zien MITS er (blu-ray) content op 4K bestaat. Zoals YouTube ondersteunt 4K. Als iemand tegen mij zegt dat het verschil niet (of nauwelijks) zichtbaar is met het blote oog met een 4K film tussen een Full HD TV en een 4K TV, dan ga ik natuurlijk geen 4K TV aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 "4k en full HD zie je zonder problemen." Dat is een lege uitspraak. Je definieert niet de afstand tot TV. Op 5 meter afstand zie je het verschil met 720p, 1080p en 2060p) waarschijnlijk niet eens. Daarnaast zal Hans Anders het probleem alleen maar deels op kunnen lossen. Koop een goede bril en dan ziet nog niet iedereen zo goed als de ander met perfecte visie en zonder bril. De eerste 4k/UHD Bluray-speler werd een paar maanden geleden aangekondigd als zijnde "volgende maand" te koop. Maar ik vind geen prijzen? Misschien toch weer doorgeschoven naar 2016? Op de CES zullen we wel wat modellen gaan zien neem ik aan. Als jij een echte introductie kan duiden (geen papieren) graag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lizio PPI(pixeldichtheid), resolutie grootte scherm en afstand tot scherm zijn allemaal factoren hier. Of eigenlijk is het PPI vs afstand OF
Grootte en resolutie vs afstand. PPI is al een samentrekking van pixels(reso) en afstand. 42" @ 2160p(UHD)= 105ppi
https://www.sven.de/dpi/ Dat komt niet in de buurt van Apple's Retina ~300PPI, net zoals die TV niet in de buurt van jouw snufferd komt. Dus gebruiken we: http://tools.rodrigopolo.com/display_calc/
En vullen we 1920x1080 @ 42" in en krijgen we: Your device is NOT retina at an average view distance of 11” having 52.45ppi, but it is perceived as retina when seeing from 65.55” which is the recommended distance for prefect viewing. 65inc=1,6meter Dan is een 1080p tv al "retina" UHD/4k geeft (3840x2160 @ 42" Your device is NOT retina at an average view distance of 11” having 104.90ppi, but it is perceived as retina when seeing from 32.77” which is the recommended distance for prefect viewing. 80 cm afstand van TV om al "retina" te zijn Lang verhaal kort. Ik ben uiterst sceptisch over claims over de voordelen van 4k bij dergelijk kleine TV's.
paulus811
8 jaar geleden
MrTomaat, vragensteller zegt dat hij dit soort tv's in winkels, zoals de MM bekijkt. Ik zie maar weinig mensen die er dan 20 meter vanaf gaan staan, want inderdaad, dan zie je het verschil niet. De 4k promo's die ik gezien heb zijn in ieder geval een stuk scherper dan full HD en met de afmetingen van de gemiddelde Nederlandse huiskamer in gedachten, kan het bijna niet anders of je ziet het verschil tussen echte 4k content en full HD. Wat ik heb gelezen is dat de Panasonic DMR-UBZ1 4k dvd player nog in 2015 in Japan op de markt zou komen voor ongeveer omgerekend 3.000 euro. Ik vind het apparaat op enkele Japanse websites, maar mijn kennis van die taal is onvoldoende om te beoordelen of dat wellicht verschoven is. Ook begreep ik dat men inmiddels al weer met de opvolger van 4k, namelijk 8k bezig is. Maar ga me niet naar concrete introducties vragen. Soms lees je iets en dat blijft hangen zonder dat je de ontwikkelingen verder volgt. Voor mij is 4k voorlopig niet interessant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Paulus811 Ik zie maar weinig mensen die er dan 20 meter vanaf gaan staan, Nee en als je er 1 meter vanaf staat zal je het vast zien. De vraag is dus hoe ver ga je van je TV af zitten en is het dan nog zichtbaar? Is het voor jou zichtbaar voor mij voor de vs, de vs zal er ook geen 20 meter vanaf zijn gaan staan? Als je er bij de MM met je neus boven staat of zeg 1 meter afstand zal je het best zien. Maar er komt een punt dat 4k onzin is op 50" en je net zo goed Full HD had kunnen kopen de vraag is waar dat punt ligt niet bij 1 meter en ook niet bij 20. Ik zit 3 meter van mijn TV af. Volgens de meeste grafieken zou ik dan iets van 70" of meer TV moeten kopen. Hoe dan ook blijft de uitspraak leeg, ja natuurlijk is het ergens zichtbaar, maar het is ook op een bepaald punt niet meer zichtbaar. Zo lang we niet weten waar dat punt voor de vrager ligt wordt het lastig. Maar deze test die ik net vond geeft misschien meer inzicht. http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm 8k
Er was dacht ik al een 8k tv te zien ergens
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3237451/Sharp-sell-8K-TV-October-Screen-produce-images-clear-appear-3D-ll-need-133-000-one.html
Probleem verergert dan alleen maar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar er komt een punt dat 4k onzin is op 50" Op 42" inch natuurlijk, daar gaat de vraag over. Heb het stuk zitten schrijven met 50" in gedachte, dan was de test nog enigszins relevant, met 42" in gedachte niet zo.

Het beste antwoord

Het korte antwoord is simpelweg 'nee'. Je kan veel beter letten op zaken als de kleurweergave, clouding, image retention, als je een gamer bent, de inputlag, etc., dan op de resolutie.

Behalve het gegeven dat je echt dichtbij moet zitten om het verschil te zien (of ervan te profiteren op een andere manier, bijv. als je het scherm gebruikt als een monitor op je PC) is FullHD echt wel scherm genoeg op die grootte wanneer je naar video-content kijkt vanaf een normale afstand en ook wanneer je veel dichterbij zit.

Overigens is het ook zo dat UHD naast de resolutie ook bepaalde kleurtechnische voordelen zou hebben. Echter heeft tot nu toe geen enkele televisie deze voldaan aan deze Rec. 2020-standaard, voor zover ik weet. De eerste televisies die dit wel doen zullen geen goedkope televisies zijn. En deze mate van kleur-echtheid moet dan ook beantwoord zijn in de productie van de content die je afspeelt, wat meestal niet het geval is.

Overigens is er sowieso maar weinig 4K-content beschikbaar. En voor zover het er wel is, zou je het verschil zoals gezegd dus niet ervaren. Ook niet als je een veel groter scherm zou nemen zoals een 55"overigens, tenzij je erg dichtbij zou gaan zitten.

Overigens durf ik de stelling ook wel aan dat zelfs 720p materiaal met een fatsoenlijke bitrate er prima uitziet en in de ervaring niets minder is op 42", mits de bitrate in orde is en je op een redelijke afstand zit (minimaal tussen de 2 en drie meter).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel ik ook uiterst sceptisch sta tegenover UHD TV's en vooral tegenover 42" UHD TV's heeft dit onderzoekje over 55" en 9' (2,75m) (en ja dat is een stuk groter) mij toch wat genuanceerder over de zaak gekregen. http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm
2,75m is een redelijke afstand tot TV (ah zie nu dat je ook 2-3m zegt). Of het nou echt wat toevoegt aan een goede 1080p ervaring (wat idd nog anders is dan het kunnen zien of zoals sommige beweren het "opmerken" is de vraag). Op dit moment is idd het 4k-contentprobleem het grootste. Ik weet niet hoe dat met HDTV's was indertijd, maar had het idee dat dat veel sneller ging qua content. Waar ik het helemaal mee eens ben is dat we nu zo'n beetje hetzelfde gaan zien als bij fototoestellen meer resolutie>verkoopt makkelijker omdat het lekker uit te drukken is en een makkelijk te begrijpen concept en daarbij andere zaken op een lager pitje bij development. 10bit of 12bit kleurdiepte zou een leukere zijn om als standaard te introduceren. Helemaal een jammere zaak is het in mijn ogen dat OLED zo achterblijft (of nog steeds zo duur door de minimale productie), mijn telefoon heeft een betere zwartwaarde dan mijn TV. Maar mijn conclusie is ook dat een 42" 4K tv op een waarschijnlijke afstand geen tot bijzonder weinig meerwaarde heeft ten opzichte van Full HD.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
42" is inderdaad een stuk kleiner, maar ze geven in het artikel ook al aan dat niet met zekerheid te zeggen is waar het eea op gebaseerd is en waarom precies de 4K-televisie zo vaak geïdentificeerd is. Verder worden de afbeeldingen naast elkaar getoond. Wanneer je een telefoon bekijkt met een 1080p-resolutie en iets met een hogere resolutie, zie je het verschil ook (en ook RGB vs Pentile op 1080p op 5"). Maar in het dagelijkse gebruik mis je in de ervaring echt niets van de scherpte en zie je het niet eens dat je het minder scherpe scherm aan het gebruiken bent (als je een goed oog hebt, zie je het wel op iets als een Note 3 (5,7", 1080p), maar of dit ook afdoet aan de ervaring?). Wanneer je vroeger LCD en plasma naast elkaar zette, zag LCD er ook scherper uit, terwijl de resolutie hetzelfde was. OLED is een lastig verhaal. Ik weet niet wat de staat van Samsungs techniek is op het moment. Ze hebben een alternatief voor het Kodak-verhaal dat LG in bezit of licentie heeft (weet niet of ze het gewoon helemaal overgenomen hebben, of dat ze het patent in bezig hebben waardoor zelfs Kodak als de originele ontwikkelaar het niet meer zou kunenn gebruiken), maar deze is wel minderwaardig. Zolang Samsung (voor zover ik weet de enige ontwikkelaar van OLED-schermen (voor televisies) haar productie-infrastructuur niet klaar heeft, hangt het allemaal van LG af. De OLED-toestellen zijn overigens wel goedkoper geworden. Maar de paneelindustrie is zelfs met Samsung erbij nog steeds vrij beperkt. Japan Displays is niets van plan op het gebied van televisie OLEDs voor zover ik weet, en ook de Chinese fabrikanten (Chimei en AU Optronics) heb ik niets zien aankondigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sowieso is het technisch natuurlijk een lastig verhaal zolang ze het patent van LG/Kodak moeten omzeilen. Samsung heeft feitelijk een heel eigen techniek opnieuw moeten uitvinden. Wellicht dat het dus ook wel logisch is dat Samsung de boel moet voorttrekken gezien hun grootte en infrastructuur-technische mogelijkheden omtrent paneel ontwikkeling. Die mogelijkheden hebben de anderen niet en die zijn dan ook vooralsnog niet verder gekomen dan wat prototypes. Sharp was een paar jaar geleden degene geweest die het tegenwicht had kunnen bieden. Maar die hebben op dit moment het nodig om wat opportunistischer te zijn en kunnen deze bijdrage aan de industrie niet leveren zonder gegarandeerde afzet (klappen door de crisis, en zware concurrentie van de Chinese spelers die kwalitatief flinke stappen hebben gemaakt en in o.a. de 8 en 9-serie van Sony goede prestaties laten zien), waardoor zij hun focus op mobiele panelen hebben liggen (waar ze ook een hoop concurrentie hebben, dus of ze nog iets gaan betekenen in de televisie-panelenindustrie zoals ze dat voor de LCD-panelen hebben gedaan is maar de vraag).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Panasonic laat ook van zich horen:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx65cz952b-201601044222.htm
Ah, het is een LG paneel, das idd een jammere zaak dat er maar 1 paneelfabrikant is aangezien Samsung niet meer van zich laat horen, die zijn (iig tijdelijk) gestopt sinds 2014.
Jammer dat het wederom een gebogen scherm is. Had gehoopt dat Panasonic de video-enthousiast beter zou begrijpen. Het hele patentenverhaal in de TVwereld is sowieso een probleem, dit heeft volgens mij er ook al voor gezorgd dat SED en FED een directe dood is gestorven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Surface-conduction_electron-emitter_display#History IPV van de gehoopte strijd tussen OLED, FED en SED zitten we nu dus nog steeds met LCD's geen plasma en veel te dure OLED's die door de 4k-hype in een nog lastigere positie zijn gekomen. 4k OLED is superduur en lastig en OLED @1080p is markttechnisch minder interessant. En dan heb ik het nog niet eens over de 3D, smartfuncties en curve-onzin die de boel alleen maar onnodig duur maken. Ik zou graag een no-gimmick tv zien zoals Pioneer dat vroeger deed met hun plasma's. Alleen maar in PQ investeren en eigenlijk alleen een TVpaneel afleveren met breakoutbox of alleen 1 HDMI oid. 2D, OLED(of andere techniek als die beter is), geen curve, 1080p (en vanaf 65" wellicht 4k). Hoogstens een CI-module en tuner. Maar ja dat is natuurlijk wishful thinking. Ik hou het nog wel een paar jaar uit met mijn plasma en zie het over een jaartje of 2 wel, want de prijs voor een rechte OLED staat nog steed op ~3000 euro.

Andere antwoorden (2)

Zie je het verschil tussen Ultra HD (4K) en Full HD met het blote oog op een 42" TV?

Dat hangt van twee dingen af, jouw ogen en de afstand.

http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship
http://www.rtings.com/tv/learn/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-tvs-and-upscaling-compared

En zo kan je meerdere grafieken vinden. Ik heb me verbaasd over 42" en 4k net als <32" en 1080p. Het probleem met het nog steeds ontbreken van UHD-BRspelers en content alsmede de grootte van de tv die je nodig hebt voor 2,5m afstand tussen jou en de tv laten me nog even de boot afhouden.

http://www.cnet.com/news/why-ultra-hd-4k-tvs-are-still-stupid/
Heeft een dergelijke grafiek.

Toegevoegd na 1 dag:
Deze test laat zien dat bij 55" en 9feet (2,75m) de meeste mensen het verschil zien. Maar ja 42" is een stuk kleiner dan dat.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Dankzij (ongeveer) dezelfde motivatie heb ik (ook) een afwachtende houding. Bij 42" TV's ziet men het (verschil) niet of nauwelijks heb ik het gevoel. En hoe groter de scherm (daarmee bedoel ik boven de 42") des te meer je het verschil ziet. Dat is denk ik DE reden waarom ze bijv. bij Media Markt de grootste TV's (75 inch) gebruiken om 4K te demonstreren, zodat het verschil duidelijk(er) is. Ik zal de websites die je opgaf rustig doornemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lizio neem niet alleen die site door, er zijn meerdere sites met meerdere tabellen. Als je er een kan vinden of iemand anders die, zeg bij 2 meter nog voordeel zou geven bij 4k op 42" dan zie ik die graag.
Moet ook wel toegeven dat ik het verschil tussen full hd en uhd amper zien hoor (49inch), ik kijk nu al tijdje via netflix afwisselend fhd en uhd en echt geen zichtbaar verschil, oké het is beide lekker scherp beeld, maar het verschil dat van 480p->720p->1080p duidelijk merkbaar is, awel dat is er gewoon niet bij 1080p->2160p op kijkafstand van 2-4m. Volgens mij moet je al naar +60inch gaan en van vlakbij kijken om er echt iets van te zien. Zoals mn voorgangers hier reeds stellen, beeld hangt dan van zoveel andere zaken af, oled, herz, dimming,...