Hoeveel mensen kijken er tv op een gemiddelde avond?

Er wordt vaak gezecht dat een programma een aantal kijkcijfers heeft (bv. De Wie is de Mol finale had op 5 maart 2015 3.3miljoen kijkcijfers). Maar wat is het totale aantal mensen dat op een gemiddelde avond tv kijkt in Nederland? Verschilt dit per avond?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Televisie
3.7K

Antwoorden (1)

3,1 miljoen. Zie de redenering hieronder.

Dit is heel lastig, omdat iemand die 3 seconden kijkt hetzelfde meetelt als iemand die de TV 24 /7 heeft aanstaan. Dus moet je voor de beantwoording uitwijken naar statistieken. Zie de bron. Aangezien er per Nederlander per dag gemiddeld 200 minuten TV wordt gekeken en een avond van 6-12 uur 360 minuten telt, en de avond doorgaans als het 1/3 deel van de dag wordt gezien, moet je concluderen dat Nederlanders gemiddeld 18% van hun tijd aan TV kijken besteden (slaaptijd niet meegerekend). Daaruit zou volgen dat 18% van de Nederlanders alle tijd aan TV kijken besteden. Natuurlijk is dat een flauwekulredenering, maar het geeft tegelijk wel een idee: 18% van de 16.7 miljoen, = 3,1 miljoen Nederlanders, gemiddeld. Dus op een gemiddelde avond zou je kort door de bocht uitkomen op 3,1 miljoen Nederlanders die TV kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- Sorry, maar volgens mij is dit statistiekgoochelen. Alle mensen die TV kijken, kijken vooral in de avond TV, daarom ook dat we een begrip als prime time kennen. Dat zie je dan ook aan de cijfers. Je kan onmogelijk meer dan 4 miljoen halen met zo'n gemiddelde laat staan nog hoger. http://www.mediaonderzoek.nl/1131/top-20-kijkcijferrecords-sinds-2002/ Aan de getallen lijkt 6-7 miljoen beter in de buurt te komen, maar dat zal wel verminderd zijn door internet de laatste jaren. Maar ook de 3,3 miljoen is al zo goed als onverenigbaar.