Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Na hoeveel seconden ben ik een kijker van een televisieprogramma?

Je hoort vaak zoveel miljoen mensen keken hierna..
Maar als ik de zender voorbij zapp, ben ik dan al een kijker?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Televisie
817
fremar
8 jaar geleden
Van alle televisieprogramma's die op de Nederlandse zenders worden uitgezonden worden kijkcijfers bijgehouden. Aan de hand van de kijkcijfers kan men zien hoeveel mensen naar een programma of zender kijken en in welke leeftijdscategorie de kijkers zich bevinden. Tevens worden aan de hand van de kijkcijfers van de programma's de kosten voor de reclamespots berekend.
Dit onderzoek wordt sinds 1 januari 2011 uitgevoerd door de bedrijven Intomart GfK en Nielsen in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Om dit onderzoek uit te voeren zijn 1245 huishoudens in Nederland (ongeveer 2800 personen) voorzien van apparatuur bij al hun televisies, waarmee geregistreerd wordt wie naar welke zender kijkt. Bronnen:
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Kijkcijfer
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je zelf niet meedoet met het kijkcijferonderzoek dan wordt er niets van jou gemeten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er staan bij Nederlandse gezinnen in Nederland ca. 2.400 kastjes. Die gezinnen staan model voor het hele Nederlandse volk. Via die kastjes kan uitgelezen worden hoe 'Nederland kijkt'. Dat kan per minuut.
Maar het is vervolgens aan de onderzoeker om te bepalen wanneer je een kijker een 'cumulatief bereikte kijker' noemt. Dat verschilt.
Sommigen nemen een norm van één minuut, anderen nemen vijf minuten, maar ook de 15 minuten norm wordt gebruikt.
Kortom: geen eenduidig antwoord op te geven.
Bij radio is het een kwartier, gelukkig is daar iedereen het over eens.
(Lees meer...)
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk!

Andere antwoorden (1)

Toevallig las ik het iets van 2 weken, als je meer dan 3 minuten kijkt rekenen ze je mee als 'kijker'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Wie kijkt er nou twee weken lang naar één televisieprogramma?
Utrecht
8 jaar geleden
En hoe weten ze dan naar welke zender jij kijkt?
Dat kunnen ze niet!
Een aantal mensen is deelnemer van het kijkerspanel. Zij hebben een decoder die kun kijkgedrag bijhoud. Omdat deze groep representatief wordt geacht, worden de resultaten doorvertaald naar de gehele NL bevolking.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding