Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen het tussentijds harde geluid/volume tijdens uitzending van reclame?

Het hoge volume tijdens uitzending van reclames, stoort mij zo enorm.
Ik begrijp natuurlijk dat men reclames willen laten opvallen, maar dit is zo irritant. Het is toch onaandoenlijk om constant de remotecontrol in je hand te hebben om de volume bij te stellen zodra er weer reclame getoond wordt.
Is hier iets aan te doen? ik heb een LG TV.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
4.4K
Antoni
9 jaar geleden
Ik zet vaak het geluid zacht en tegelijk de ondertiteling aan via Teletekstpagina 888. Dan "versta" je toch nog wat er wordt gezegd en het geluid staat altijd zacht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De Consumentengids valt in het artikel maar gelijk met de deur in huis; er is nog geen oplossing. Rond 2003 kwamen de omroepen met het idee om het geluid te comprimeren, waardoor het verschil tussen zacht en luid bij zowel reclames als programma’s flink werd verkleind. Bij films, dramaseries en documentaires verdween daardoor echter het contrast in verschillende geluiden en daarmee ook de beleving. Producenten en geluidsmixers kwamen tegen deze oplossing in opstand.
Met de instelling van een Europese luidheidsnorm voor alle uitzendingen (film, docu, reclame enz.), die in 2011 in Nederland werd ingevoerd, was het probleem vervolgens weer niet opgelost. Een norm is namelijk geen wet en deelname is vrijwillig.
Maar wat kunt u dan wel doen als tv-kijker? Volgens de gids zijn dat drie dingen:
- wegzappen/geluid uitzetten als reclame begint
- instellingen tv en settopbox controleren en instellen (kan soms per zender).

Toegevoegd na 9 minuten:
Een klacht indienen bij de omroep heeft geen zin, de reclame-inkomsten zijn dusdanig hoog, dat de klachten over reclamegeluid niet of nauwelijks behandeld worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Je bent echt niet de enige die zich hier vreselijk aan ergert, maar dat is geen troost! :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding