Waarom van die bizarre kleding op mode shows?

Je ziet wel eens modeshows waar de personen op de catwalk te bizarre kleding dragen, echt kleding waar je toch nooit iemand mee zal zien lopen.

Wat heeft dit voor nut?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
2.2K

Het beste antwoord

Omdat ze na vele jaren toch elke keer weer vernieuwend moeten én willen zijn, en zich willen onderscheiden van de massa's andere ontwerpers die er zijn, en er bovenuit willen steken. Neem als voorbeeld viktor en rolf, zij hadden een aantal shows terug modellen met jurken met echt mega strikken erop, dan is het dus niet per sé de bedoeling dat het werkelijk zo gedragen wordt, maar meer dat het als inspiratie dient voor het 'gewone' volk wat zich geen kleding van het merk kan verschaffen. Ook hadden ze een tijdje terug modellen met motorhelmen de catwalk op gestuurd, mede hieruit vloeide de punk/glam-trend die je op dit moment veel ziet voort.

Beetje een lang verhaal, maar wat ik bedoel te zeggen is dat het vooral dient als inspiratie. Als ze dus iemand in een pinopak de catwalk op sturen, betekent dat niet dat jij dat ook zo moet gaan dragen (wat je natuurlijk zowieso nooit moet doen vind ik!) maar dat blauw en veren weer terugkomen, niet per sé in die combinatie ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ter inspiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen zijn modeshows ervoor bedoeld om de ontwerper weer even voor het voetlicht te brengen.
Ik ben het helemaal met je eens, dat de meeste ontwerpen ondraagbaar zijn. Je laat echter wel aan je gasten zien dat je er nog bent. En hoe interessant is het niet voor de celebs om op de eerste rij te zitten en aandacht van de pers te krijgen. Net zo interessant als de aandacht voor de (ondraagbare) designs. Het geeft niet hoe ze over je lu... praten, als ze maar over je praten.
Modeshows zijn dus gewoon een marketing instrument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Modeshows zijn niet enkel bedoeld om kleding aan de man of vrouw te brengen, het heeft ook nog een show-element. (Misschien heten het daarom modeshows?)
Veel kledingontwerpers zijn dan ook niet alleen mensen die kleertjes maken, ze zijn ook kunstenaars, artiesten.
Bij hun modeshows laten ze hun draagbare stukken zien, maar hun fantasie en ontwerpen gaan veel verder dan dat. Ze geven daar uiting aan met hun absurde, bijna ondraagbare kleding. En het zou zonde zijn als die stukken in hun atelier bleven hangen, om nooit door iemand gezien te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de mode heb je twee verschillende dingen: Haute couture en prêt-à-porter. Prêt-à-porter is de mode die we dragen, denk maar aan merken die ook een eigen lijn verkopen, zodat iedereen in datzelfde merk kan lopen. Haute couture (oftewel, de bizarre kleding op die modeshows) is kleding die niet gemaakt word om door de hele massa te worden gedragen. Je moet die kleding meer zien als een vorm van moderne kunst. Daarbij kan je ook 'waarom' vragen stellen. De ontwerpers putten hun creativiteit in dit soort kledingstukken. Uit de haute couture ontstaat de prêt-à-porter. Zo kan je op de catwalk enorme schoudervullingen zien, en een maand later overal in de winkels truien zien hangen met subtiele schoudervullingen (het is inderdaad ook niet praktisch om met enorme schoudervullingen te gaan lopen). De haute couture is dus ook inspiratie-materiaal voor de gewone kleding die wij nu dragen.