Waarom veranderd het gedrag van mensen als zij ( zoals bij opname en/of live t.v. programma) zichzelf op de t.v. zien?

Ze zien dus dat ze in beeld zijn!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Zelfreflectie... Ze zien zichzelf en dat verandert je doen en laten... De meesten hebben totaal geen zelfreflectie en zien dus nooit wat ze aan het doen zijn... Maar als de camera loopt, dan weet je dat je opgenomen wordt, en dus alles gezien wordt... Dan kijkt de persoon in kwestie ook mee en dat verandert zijn doen en laten totaal...

doe maar een experiment, laat je vriend of vriendin maar eens een videofilmpje maken met de fotocamera, gewoon zomaar en laat die cameraman-vrouw dan maar zeggen dat dit filmpje op internet gezet wordt... Kijk maar eens naar de "toneelspeler", die gaat veranderen, zijn doen en laten wordt gezien... En dat is wat er speelt bij mensen op televisie die het niet gewend zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat ze dan ontzettend geconfronteerd worden met zichzelf en zich druk gaan maken over hoe ze (denken dat ze) overkomen op anderen, met als gevolg dat ze niet meer spontaan en natuurlijk overkomen maar juist heel gekunsteld en nep.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ennuh.... In dit geval hoort het "verandert" te zijn. Met een -t, geen -d aan het eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige reden dat mensen een tv-opname bijwonen is juist om op de buis te verschijnen. Je ziet ze dan ook voortdurend omhoog kijken naar de monitoren om te zien of ze ook daadwerkelijk in beeld komen en als dat gebeurt, zie je ze vaak in allerlei bochten wringen om nog beter in beeld te komen. Daarbij weten ze zich totaal geen houding te geven. Voor de kijker vaak irritant, maar soms ook vermakelijk, zoals op dit filmpje waarbij Rowan Atkinson in de gaten krijgt dat hij wordt gefilmd.
http://www.youtube.com/watch?v=T-RkuXPj3Q4