Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zegt iedereen, zoals bij de reclame: It Ken Net....als het 'net zou kunnen'. Terwijl het toch betekend dat het NIET kan?

Want later komt er een boer in beeld: 'ik zeg nog tegen die jongens....It Ken Net....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
19.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het komt allemaal door die zeer succesvolle reclame van Sonnema. Spraakverwarring tussen het Friese ''net'', wat ''niet'' betekent en het Nederlands ''net''.

Ik heb de reclame waar het allemaal mee begon er even bijgezocht. Zie de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een taalgrapje.

Net in het nederlands betekend: Je hebt nog een klein beetje speling, het gaat wel goed.
In het fries betekend het dat het niet kan.

De boer in Friesland roept dus naar 'de domme hollander' KIJK UIT! Dat gaat Mis (t Ken NET!). Dat wordt opgevat als: Yup, we kunnen door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" 't ken net" , betekenT dat het wel kan in ABN, het woordgrapje it 'm in het dialect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bedoelt Doepiedoep: Waarom wordt het tegenwoordig juist andersom gebruikt dan in het filmpje: Men zegt ‘it ken net’ terwijl bedoeld wordt ‘het kan niet’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè, hè ... dat is nou net het woordgrapje. Als je het niet "vat" is het moeilijk uit te leggen. Gewoon niet verder over nadenken. Zó belangrijk is het nu ook weer niet :-)
Omdat ze geen Fries spreken en dus eigenlijk het woordgrapje nooit begrepen hebben?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk ik ook +1
Om de situatie lekker wat verwarrend te maken, zodat die persoon waartegen je het zegt dan denkt: "kan het nou wel of niet?". Dat dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding