Waarom gaan ze er in een talkshow even tussenuit?

Zoals bij Dr. Phil en Ellen. Is dit verplicht of hoe zit dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ze er "even tussen uitgaan", en het een tel later weer doorgaat was dat een reclameblokmoment welke in Nederland NIET gevuld wordt door reclame maar op de originele Amerikaanse zender wel. In de VS zijn de reclameblokken korter maar ook veel vaker. Ik denk dat je dat bedoelt.

Ja, dat is verplicht. In Amerika helemaal. Daar mogen bij de gratie Gods nog wat programma-onderdelen worden uitgezonden tussen de reclameblokken door. Bij elk reclameblok moeten ze zeggen: "We gaan er even tussenuit".

In Amerika gaan ze er bij elke korte pauze even tussenuit voor reclame. Dit zijn bijzonder populaire programma;s en bedrijven betalen ongelooflijk veel voor een commercial tijdens zo'n talkshow. Het is dus puur om commerciele redenen. In Nederland gooien ze er gelukkig niet bij elke oorspronkelijke pauze reclame tussendoor.

Bij een commerciële zender zou je de programma's kunnen beschouwen als 'vulling' tussen de reclameblokken. Omdat de meeste mensen niet voor hun plezier uren achter elkaar reclame gaan zitten kijken, moet je er wel iets tussen stoppen waardoor ze wél gaan kijken. Een programma dus. En het aardige is, dat een goed 'scorend' programma het weer mogelijk maakt de reclameomzet te verhogen. Op de Nederlandse tv zie je het ook bij de commerciële omroepen. Ga maar eens na hoeveel minuten 'netto' van bijv. GTST overblijven als je alle reclameblokken eruit haalt. Of in de programma's zelf: hoe vaak en hoe lang kijkers worden opgeroepen om te SMS'en en te bellen naar 0900-nummers om hun voorkeur uit te spreken voor kandidaat A, B of C in een of andere 'talentenjacht' of hoe die shows tegenwoordig ook mogen heten. Het zijn al 'nikserige' programma's en ze worden nodeloos verlengd met een hoop opgeblazen gedoe eromheen om de omzet te verhogen. Vergelijk het met een huis-aan-huisblad. Die worden ook volledig betaald uit de advertentieopbrengst. Daarom is de procentuele verhouding tussen advertentiepagina's en redactionele tekstpagina's ook altijd in het 'voordeel' van de pagina's met advertenties.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100