Waar staat D.O.A. voor in de zin "Your lovelife's D.O.A" uit de titelsong van de serie "Friends"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
20.5K

Het beste antwoord

Dead on Arrival (kapot bij aankomst).

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betekent zoiets dat je liefdesleven al dood is voor dat het begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lon07
Als dit het antwoord is wat je zoekt, maak er dan ook het 'beste antwoord' van ! Je bedankje is vriendelijk, maar levert geen punten, en zelfs een negatief percentage voor MrTomaat op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedankje was 2 min na het antwoord en 3 min na het openen van de vraag. Je kunt een vraag pas na een uur sluiten met een 'beste antwoord' maar je hebt wel gelijk dat Lon maar weinig tot geen vragen sluit! Overigens levert het GEEN negatief percentage. Je percentage beste antwoorden worden berekend op basis van alle gesloten antwoorden MET een beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Taimen, ik snap niet waarom jij zo'n reactie plaatst?!? Ten eerste maak ik zelf uit wie het beste antwoord geeft. En ten teweede was MrTomaat zo snel met antwoorden dat ik de vraag nog niet kon sluiten op dat moment! @pelle, waar je al niet op let. En nee ik heb buiten dit ook nog een leven dus het kan zomaar eens zijn dat ik 2 of 3 dagen niet op internet kijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Kort maar duidelijk, precies wat ik wilde weten.

Andere antwoorden (2)

De term DOA.komt (bij mijn weten ) uit de techniek.
Het betekent zoveel dat er iets ernstig mis is ans je een apparaat uitpakt en in werking stelt, althans dat wil proberen.
DOA wil dus niet altijd zeggen dat een apparaat niet werkt, vroeger had je met de eerste flatscreens voor computer de 6 pixel DOA norm.
Dus als er meer dan 6 dode pixels in een scherm zaten dan was het een DOA (deze norm in nu nul of een).

Als je dat loslaat in een songtekst, dan is de (kans op) een relatie (in dit geval) zo goed als nul.

Ik denk dat er mee bedoeld wordt dat de relaties in friends doorgaans kansloos zijn om van friend in lover te veranderen.

Nog steeds schijnt het zo te zijn dat het lastig is om een vriendschap om te zetten in een loverrelatie, omdat er dan heel andere dinghen spelen,

Bij vrienden is empathie belangrijk (werkt ontspannend) en bij lovers is een zekere spanningsopbouw (verlangen) of zoals de Duitsers het zo mooi omschrijven: Sehnsucht) nodig waarbij het te veel van elkaar weten of elkaar te goed begrijpen moordend kan zijn voor de behoefte elkaars verschillen eens op te zoeken en de binnenbrand te blussen.

In die serie zie je dan ook weinig echte erotiek.
De titelsong dekt in mijn ogen de lading, wat in veel series NIET het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DOA komt van oorsprong uit de medisch-forensische wereld.

Als een patiënt naar het ziekhuis wordt vervoerd, en is al overleden vóór aankomst, dan wordt dat aangeduid in de Engelstalige landen als "D.O.A.", zoals MrTomaat correct schrijft "Dead On Arrival", of in goed Nederlands "bij aankomst overleden".

De afkorting DOA fungeerde zelfs als titel voor enkele films. Ik kan me in ieder geval eentje herinneren uit de jaren 80 met Dennis Quaid en Meg Ryan, die volgens mij een remake was van een oudere film... uit de jaren 50...?

Later, met de komst van consumentenelektronica werd de term DOA overgenomen door de fabrikanten om aan te geven dat een apparaat geleverd werd met fabricage fouten. Een prima uitleg over dit gebruik van de afkorting kan je vinden in het antwoord van bastanovum.

Verder wordt DOA ook vaak gebruikt voor "Dead Or Alive" (Levend of Dood), maar dat is niet wat The Rembrandts bedoelden in hun liedje. Ik meen me te herinneren dat er een PC-game is met een Wild West thema met deze titel.

In de titelsong wordt DOA gebruikt om aan te geven dat je liefdesleven al een hopeloze puinhoop was voordat het éçht begon.

Toegevoegd na 5 minuten:
De afkorting D.O.A. is dus véél ouder dan de oudste computers. Hoe oud precies weet ik niet, maar in ieder geval minstens in het begin van de 20ste eeuw, want in medische rapporten uit de Eerste WO werd deze afkorting al gebruikt.