Waarom had de nieuwslezer vroeger een telefoontoestel op zijn bureau staan tijdens de uitzending?

Wie zou met wat voor reden de nieuwslezer tijdens een nieuwsuitzending moeten kunnen bellen?
En is dat ooit gebeurd?
Was het toestel überhaupt aangesloten?

Picture for question
12 jaar geleden
in: Televisie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor contact met de buitenlandse correspondenten in de uitzending.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@yellowflag
Dat dacht ik dus ook! Waarom heb je het niet bij 'antwoorden' gezet?

Het beste antwoord

Men heeft tegenwoordig een voorwerp dat onmisbaar is: "het oortje". Een miniem oortelefoontje in het oor van de nieuwslezer. Je ziet vaak nog een transparant spiraaltje onder het oor als oplet. Daardoor kan de regie dringende zaken roepen tijdens de uitzending.
Maar goed, dat bestond nog niet. Als er iets dringends was kon met ook niet zomaar de studio binnenlopen, dat was geen gezicht. Nee, ze belden gewoon met de beste man.
Die begon dan hevig te knikken en na het neerleggen uit te leggen aan het vaderland wat het dringende nieuws was.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het komt vandaag de dag ook nog wel eens voor, gniffel:
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch blijft hij zich altijd goed redden, waar sommigen helemaal stilgevallen zouden zijn, hij niet.
+

Andere antwoorden (2)

zodat de nieuwslezer op de hoogte kon worden gebracht van eventuele wijzigingen in de uitzending, stel dat ze voor de uitzending nog niet wisten dat de elfstedentocht gereden zou worden en dat bericht tijdens de uitzending binnen krijgen, dan kan dat nog in de uitzending gepast worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden was dat het er erg urgent en spannend uitzag. Vergeet niet telefonie nog echt een speciaal medium was en vooral internationale gesprekken alleen waren weggelegd voor bazen en gezagsdragers.
De communicatie die nu via het oortje gedaan wordt werd gewoon op papier geschreven en aan de nieuwslezer getoond.