Rikki en Wiske - Suske en Wiske - wat is er eigenlijk bekend over de familie van Suske en Wiske?

heb net eerste deel van Suske en Wiske (eigenlijk Rikki en Wiske 1946 deel 000) uitgelezen, nu vraag ik me af wat is er eigenlijk over Wiskes familie bekend , en over die van Suske (afkomstig van eiland Amos deel 001 1946) ? Ik heb nooit ergens gelezen over hun familie behalve dan tante Sidonie (Sidonia) welke van Wiske familie lijkt te zijn, en een zekere Rikki (deel 000) welke haar broer blijkt - en niet Suske (??). - Rikki is overigens ineens spoorloos in latere delen. Wiske noemt ook nog haar vader ergens in dit eerste deel, en dat is zowat alles. waarom wordt hun beider familie (en idem die van Jerom Lambiek etc) eigenlijk doodgezwegen in zowat alle albums ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Niet helemaal je vraag, maar over de 'verdwijning' van Rikkie: Willy Vandersteen bedacht hem als tegenspeler voor Wiske voor de door hem bedachte stripreeks De avonturen van Rikki en Wiske, die voor het eerst verscheen in De Nieuwe Standaard op 30 maart 1945. Vandersteen kwam echter al snel tot de conclusie dat Rikki wellicht toch niet geschikt was voor deze rol, mede omdat hij veel ouder was dan Wiske en omdat hij te veel op Kuifje leek.[1] Daarom werd Rikki al na één verhaal vervangen door Suske en verdween hij geheel uit de strip. Pas in 2003 keerde Rikki terug, te weten in De gevangene van Prisonov, en werd er vernomen wat er van hem was terechtgekomen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rikki_(stripfiguur)

Antwoorden (2)

Suske en Wiske zijn geen familie van elkaar. Suske werd geadopteerd door tante Sidonia nadat hij Wiske, tante Sidonia en professor Barabas ontmoet had op Amoras.
Tante Sidonia is wel de echte tante van Wiske. Wiske heeft ook nog een oudere broer, Rikki. Rikki verdween na het allereerste verhaal Rikki en Wiske in Chocowakije (1945) uit de serie en keerde pas terug in De gevangene van Prisonov (2003).
De Snor is de grootvader van Wiske en de vader van tante Sidonia. Waar de ouders van Rikki en Wiske zijn, blijft onduidelijk.
Wiske is vernoemd naar Wiske van Stiefrijke; zij is de jongste dochter van Petra Jan Estella Van Stiefrijke (de zus van de overgrootmoeder van tante Sidonia). Wiske van Stiefrijke verblijft enige jaren bij haar oom Moustache als ze lijdt aan trachoom en reist in Sterrenrood (2015) haar ouders achterna naar Amerika. Ze krijgt tijdens de overtocht het lappenpopje van Madeleine Scapin de Boule, een rijke 95-jarige dame die vertelt dat Wiske van Stiefrijke enorm veel op haar overleden dochter Marie lijkt. Wiske van Stiefrijke geeft het popje veel later als geboortegeschenk aan Wiske. Dit popje Scaboul is dus al vele jaren in de familie aanwezig en tegenwoordig het popje van Wiske.
Ook Rosse John (die voorkomt in De lachende wolf uit 1953) is familie van Wiske en Sidonia.
3 jaar geleden
Suske is eigenlijk familie van tante Sidonie.
Suske is geadopteerd door tante Sidonie.
En Wiske heeft nog een oudere broer genaamd Rikki.
Maar tante Sidonie is wel de echte tante van Wiske
De Snor is de grootvader van Wiske en de vader van tante Sidonia. Waar de ouders van Rikki en Wiske zijn, blijft onduidelijk.
Wiske is vernoemd naar Wiske van Stiefrijke; zij is de jongste dochter van Petra Jan Estella Van Stiefrijke (de zus van de overgrootmoeder van tante Sidonia). Wiske van Stiefrijke verblijft enige jaren bij haar oom Moustache. In een paar strips zoekt ze haar ouders in Amerika.
Ze krijgt tijdens de overtocht het lappenpopje van Madeleine Scapin de Boule, een rijke 95-jarige dame die vertelt dat Wiske van Stiefrijke enorm veel op haar overleden dochter Marie lijkt. Wiske van Stiefrijke geeft het popje veel later als geboortegeschenk aan Wiske. Dit popje Scaboul is dus al vele jaren in de familie aanwezig en tegenwoordig het popje van Wiske.
Voor de naam van Wiske werd Vandersteen waarschijnlijk geïnspireerd door de Belgische actrice Louisa 'Wieske' Ghijs (1902-1985), van wie zijn moeder naar verluidt een enorme fan was.[1]

In Sooi en Sientje wordt onthuld dat Willy Vandersteens eigen dochter, Helena Vandersteen, model stond voor Wiske.

Een koosnaampje voor Wiske is "Wissewis".