Waar komen de namen Tom & Jerry vandaan?

Er wordt gezegd dat de namen komen van de 2e wereldoorlog de Tommies (engelse soldaat) en de Jerries (Duitse soldaat), echter kan dat niet kloppen, omdat dan in de Tekenfilm de Duitsers elke keer winnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.9K
SimonV
9 jaar geleden
Oorspronkelijk heette het duo Jasper en Jinx. MGM zocht echter naar pakkender namen voor het duo. Bij een loterij onder studiomedewerkers van MGM werden de namen "Tom en Jerry" getrokken.
Dat het ook bijnamen waren van Engelse en Duitse soldaten is dus puur toeval. http://www.quora.com/Were-Tom-Jerry-named-after-the-colloquial-names-of-British-and-German-soldiers

Het beste antwoord

De kater Tom en de muis Jerry werden in 1939 bedacht door William Hanna en Joseph Barbera. In de eerste aflevering "Puss gets the boots" worden Tom en Jerry nog respectievelijk Jasper en Jinx genoemd. Of eigenlijk had alleen de kater de naam Jasper en de muis was officieel naamloos. Maar William Hanna gaf aan dat hij Jinx heette.

Een MGM-tekenaar had voorgesteld om de namen te wijzigen, omdat Jasper en Jinx niet echt aansprekende namen waren. Tom heet eigenlijk Thomas. In de tweede aflevering "The midnight snack" noemt alleen zijn bazin hem zo. Verder is hij bekend geworden en gebleven als Tom.
Of Jerry eigenlijk ook een afkorting is, van Gerald of Jerome, is niet bekend. Er is niemand in de serie die hem ooit zo noemde.

Het is niet zo dat de namen geïnspireerd waren door de bijnamen voor de Engelse en Duitse soldaten in de tweede wereldoorlog; die gelijkenis is toeval. Het zijn wel ándere bijnamen die er de oorsprong van zijn. Namelijk in het negentiende eeuwse Londen werden slecht opgevoede jongeren (zoals de hooligans van tegenwoordig) Tom en Jerry genoemd, gebaseerd op een boek van Pierce Egan uit 1823: "Life in London, or Days and nights of Jerry Hawthorne and his elegant friend Corinthian Tom".
Amadea