Waarom ligt het dorpje van Asterix en Obelix op de plek waar het ligt?

Het onoverwinnelijke dorpje van Asterix en Obelix ligt op een bepaalde plek in Gallië (Frankrijk). Is er een reden waarom de schrijvers van de strip het dorpje juist op die plek hebben gesitueerd?

Picture for question
51.7K
Thecis
10 jaar geleden
In 1 van de verhalen, volgens mij zelfs deel 1, wordt beschreven dat een gallische heerser zich overgaf aan de Romeinen door zijn schild en wapens op de voeten van Caesar te gooien (waarna hij dan ook weg hinkt).
Deze gallische verzetsman heeft volgens mij echt bestaan en is door de romeinen dan ook kapot gemarteld. Ik meen me ook te herinneren dat op die plek de laatste strijd tussen Gallie en de Romeinen heeft plaats gevonden.
Helaas kan ik de naam niet vinden en dus ook geen linkjes plaatsen of checken of ik inderdaad gelijk heb. Dit is puur vanuit herinnering...
Thecis
10 jaar geleden
Ik bedoelde Ambiorix, maar daar weet men niet van wat er precies met hem gebeurd is.
http://www.maastrichtsherendispuutambiorix.com/q/?page_id=10 Dus om kort te zijn, ik weet het niet...
SimonV
10 jaar geleden
Broodje aap:
Goscinny moest in Frankrijk een plaats bedenken die de Romeinen nog nooit bezet hadden.
Zo kwam hij op het dorpje in de streek Armorica (Bretagne) in Gallië.
Franse archeologen hebben het circa 2000 jaar oude dorp, net buiten het gehucht Karavel, teruggevonden.
De siite bleek, in tegenstelling tot de omgeving, nooit door de Romeinen bezet geweest te zijn.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4486
Rieneke1
10 jaar geleden
Ozewiezewoze zal dat vast haarfijn uit kunnen leggen, dus even geduld ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik wil wel, maar Antoni was me al voor :-)
Antoni
10 jaar geleden
Tja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Thecis: Het was Vercingétorix, die werd met zijn Galliërs door Caesar verslagen bij het toenmalige Alesia, zo'n 40 kilometer noordwest van Dijon. Maar dat is niet de plek van het dorpje van Asterix en Obelix.

Antwoorden (1)

Het werkelijk bestaande dorpje Erquy in het noordwesten van Frankrijk lijkt met name de tekenaar van de strips Albert Uderzo te hebben geïnspireerd.

Verschillende feiten zijn opvallend en illustreren het verband dat tussen het Gallische dorp van Asterix en en de omgeving van Erquy wordt gelegd (de drie stenen, steengroeven, de kustlijn en de stranden, etc.). In een interview met AFP zei Albert Uderzo dat hij niet met opzet had gekozen voor Erquy als het dorp van Asterix, maar hij erkent nog steeds geïnspireerd te zijn door de kust van de Côtes d’Armor. Daarnaast heeft hij in Erquy en de regio zijn toevlucht gezocht tijdens de Tweede Wereldoorlog om aan de STO te ontsnappen. Daarna gingen hij en zijn familie vaak op vakantie in Erquy. Hij was ook erg onder de indruk van de schoonheid van het landschap en vooral de Kaap Erquy en de drie stenen.

(vertaald van deze website http://i-magesdemarc.pagesperso-orange.fr/Erquy/Erquyetasterix.htm, dus misschien zitten er vertaalfouten in)

Toegevoegd na 27 minuten:
De afbeelding is van een artikel uit het Algemeen Dagblad van maandag 19 oktober 2009.

Toegevoegd na 35 minuten:
AFP staat voor Agence France-Presse, een Frans persbureau, en STO staat voor Service du travail obligatoire (Verplichte werkdienst), een organisatie die in de Tweede Wereldoorlog Franse arbeiders (tegen hun wil) naar nazi-Duitsland deporteerde om er te werken.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Leuk om ook te lezen waaróm Uderzo voor Erquy gekozen heeft.
+!
Antoni
10 jaar geleden
Dank je wel!
SimonV
10 jaar geleden
De voorzitter van het Bureau van Toerisme en sommige historici die de kwestie hebben bestudeerd zijn sceptisch: Uderzo zou nooit officieel gezegd hebben dat Erquy de bron van inspiratie was. http://www.melusineaparis.fr/erquy-le-village-irreductible-dalbert-uderzo/ Maar het blijkt dus wel een belangrijke plaats voor hem te zijn geweest.