word pinoccio nu uiteindelijk wel of geen echt jongetje?

ik weet het niet zeker meer, ik denk dat er ook meerdere verhalen zijn waarin hij wel een echt jongetje word en bij anderen niet maar wat zegt het origineel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In de eerste versie van het boek over Pinocchio (Italiaans voor "stukje pijnboom") dat in 1883 door Carlo Collodi werd geschreven, werd Pinocchio opgehangen voor zijn wandaden. Het was dan ook niet bedoeld als een kinderverhaal.

Dat veranderde in latere versies van het boek, dat als feuilleton in een Italiaanse kinderkrant verscheen en waarin Pinocchio inderdaad in een echt jongetje transformeert. Het zou kunnen dat het verhaal over die transformatie is geïnspireerd op thema's uit de vrijmetselarij; Collodi was vrijmetselaar en een transformatie van 'bespeelde pop' tot 'zelfstandig mens' past daar goed in.

Tegenwoordig verandert Pinocchio in boeken en films in een echt jongetje, geholpen door een blauwe fee (of in Steven Spielbergs versie AI door aimabele aliens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Yep! Ik heb hem laatst nog gekeken.. Geweldig die Disney films!

(Morgen ook Aladin op televisie, en wie zit er voor de buis? Juist.. Maris1990)! 
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alladin is echt leuk, heb laatst nog de dvd gekocht. Jammer dat ze ze niet meer zo maken he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof Disney de oorspronkelijke verhalen altijd zo netjes volgt. Drie goede feeen ipv 7 in Doornroosje. De krekel die blijft leven ipv door Pinocchio vertrapt te worden. Om maar twee voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar geef ik je idd gelijk in, die andere is gewoon negatief ingesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch 'Aladdin' (met twee d's)... Sorry, ik ben een mierenneuker, haha! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o spelfout van mijn telefoon, goed dat je het opmerkt. Thnx! 
Pinoccio is een echt mensje geworden en heeft inmiddels zoveel nakomelingen dat Jean Foudraine in de jaren 70 het boek 'Wie is van hout?' schreef.