Hoe verbeter ik mijn dab+ ontvangst?

Wij wonen midden in het dorp, en hebben alleen dab+ ontvangst van de NPO zenders, terwijl kennissen van ons net buiten het drop wonen en zij ontvangen daar op een simpel draadje als antenne naast de Npo zenders ook alle commerciele zenders als mede heel veel duitse zenders. waar kan dit aan liggen?

2 jaar geleden
in: Radio
3.8K

Antwoorden (2)

• Schuif de antenne helemaal uit en richt deze altijd eerst recht verticaal omhoog.
• Zet de radio niet te dicht bij potentiële storingsbronnen zoals LED lampen, acculaders, draaiende machines, computers, grote metalen vlakken etc.
• Zet de radio aan en activeer in het DAB+ menu een volledige scan.
• In het display van de radio ziet u het verloop van de scan en het aantal zenders die worden gevonden op de plaats waar de radio op dat moment staat.
• Sluit indien mogelijk een betere antenne aan:
https://www.dabtuners.nl/dab-ontvangst-verbeteren-antenne-test
• Bij DAB+ ontvangst kan er een heel groot verschil in ontvangstniveau zijn tussen de ene locatie en “een paar meter verderop”. In geval van een plaatselijk zwak DAB+ signaal is het belangrijk de best mogelijke locatie uit te vinden door de radio iets te verplaatsen.
• Ook als u zich verplaatst naar een andere plaats in het land dan is het aanbevolen om daar ter plaatse even opnieuw een volledige scan te doen.
2 jaar geleden
DAB is veel gevoeliger voor storingen dan FM. Ik heb net een Yagi (richtantenne) geplaatst op zolder. Daarna perfecte DAB+ ontvangst, maar toen ik het badkamer licht inschakelde werd het DAB signaal compleet weggedrukt door de LED schakelvoeding. Dus weer terug bij af en het verlaagde badkamerplafond dan maar open maken. FM wordt DAB+? Yeah right......
9 maanden geleden