Waarom storen analoge radiozenders met warm weer?

Vanochtend in de auto viel het mij op dat veel radiozenders storen. Blijkbaar komt dat door het weer. Kan iemand uitleggen hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Radio
2.8K
paulus811
4 jaar geleden
Ook toevallig, ik zag naar een krakende BNR te luisteren en dacht dat het aan de radio zelf lag.
SimonV
4 jaar geleden
Klopt. Een omroep die relatief hard wordt geraakt door dit verschijnsel is BNR Nieuwsradio.

Het beste antwoord

Bij hoge luchtdruk warmt de bovenlucht op. Vooral in de nacht, wanneer de aarde afkoelt, of wanneer warme lucht zich boven de koele zee bevindt, ontstaat dan een inversielaag in de atmosfeer. Onder die laag worden radio- en tv-signalen gedwongen zich langs het aardoppervlak voort te bewegen. Veel verder dan normaal, omdat door de kromming van de aarde etherzenders normaal gesproken niet over de horizon kunnen komen en het bereik begrensd is.
Buitenlandse radiokanalen kunnen daardoor het signaal van zwakke Nederlandse zenders storen. Door internationale coördinatie van frequenties is gewaarborgd dat zeker de sterkere zenders, zoals die van NPO Radio 1 en NPO Radio 2, niet zo snel storing kunnen ondervinden, maar DAB+ radio kan wel last hebben van dit atmosferische fenomeen. Bij storing is het een kwestie van wachten: het gaat weer over.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Goed antwoord SimonV, heb het met interesse gelezen. +