Wat zijn bekende werken van Mozart?

Ik merk dat ik klassieke muziek steeds leuker begin te vinden, maar ik weet er erg weinig van, alleen een heel klein beetje van opera's. Wie kan er wat bekende werken roepen van Mozart (om mee te beginnen) zodat ik ongeveer weet waar ik naar moet zoeken?

Toegevoegd na 10 minuten:
Waarom specifiek Mozart? Omdat ik dit artikel heb gelezen: http://www.nu.nl/wetenschap/2358243/hersenen-actiever-bij-luisteren-mozart.html :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
21.3K

Het beste antwoord

Eine Kleine Nachtmusik.
De Serenade voor strijkers nr. 13 in G majeur, KV 525 is een muziekstuk uit 1787, geschreven door Wolfgang Amadeus Mozart. Het werk is beter bekend onder de naam Eine kleine Nachtmusik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eine_kleine_Nachtmusik

Hier vind je al zijn werken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oeuvre_van_Wolfgang_Amadeus_Mozart

De Eenenveertigste Symfonie, - misschien wel Mozarts bekendste -, werd voor zover na te gaan nooit in zijn leven opgevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Symfonie_nr._41_(Mozart)

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=Fcly8-RGhgw

Zijn Requiem is ook heel bekend, maar dat is duidelijk wat zwaarder.
http://www.youtube.com/watch?v=jqkMbk8eX6Y

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit is ook heel mooi:
Piano Concerto No. 21 - Andante
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Leuk dat artikel! Toevallig zit ik naar een mis van Mozart te luisteren (de Credo Messe), en ben nauwelijks nog in staat om dit bericht te typen, omdat mijn hersenactiviteit nu veel hoog is! ;-)

Het aardige van Google is, dat door het automatisch aanvullen, na het typen van Mozart, direct de bekendste werken tevoorschijn komen. Je krijgt dan precies wat je zoekt, en daar staat natuurlijk Eine Kleine Nachtmusik bij, de 40e symphonie, en het Requiem.
Maar waarom alleen, of als start, de bekendste?

Mijn tip: youtube, of Google video. Er staat zoveel, dat je avonden kunt luisteren. En misschien blijf je wel ergens hangen, bij wat je erg mooi vindt. Je kunt dan wat gerichter gaan zoeken.

Hieronder nog een link van Wikipedia; een lange lijst met klassieke muziek, waaronder veel Mozart.
Gratis en legaal te beluisteren of te downloaden.
Veel luisterplezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn er velen maar hierbij een aantal zeer bekende
13 jaar geleden
Mozart heeft zowel mooie instrumentale als vocale muziek (Requiem van Mozart). Er is onderzoek gedaan naar het verband tussen zijn muziek en het effect op verhoging van concentratie en er is een verband aangetoond. Een interessante componist die toegankelijke klassieke muziek maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afgelopen zaterdag was op una voce particolare mozart . misschien kun je dat terug kijken op uitzending gemist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op de site van deutsche grammofoon, daar hebben ze heel veel over Mozart en je kan nog luisteren ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
staan alleen samples op maar dan krijg je in iedergeval een ideetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds kort vind ik klassieke muziek ook steeds leuker. Hier een aantal nummers (niet alleen Mozart) die leuk zijn en een aantal ook best bekend:

Albinoni - Adagio in G Minor
Bach - Ave Maria
Bach - Pachelbel
Barber - Adagio For Strings
Chopin - Romantic Piano
Delibes - Flower Duet
Edvard Grieg - Morning Mood
Gluck - Dans van de zalige geesten
Handel - Arrival of the queen of Sheba
Handel - Sarabande
Ludivico Einaudi - I Giorni (ERG MOOI!!)
Lully - Gavotte
Mozart - Für Elise
Mozart - Serenade Ein Kleine Nachtmusik
Ravel - Bolero
Tchaikovsky Swann Lake Ballet
Telemann - Les plaisirs
Vivaldi - Alle vier de seizoenen

Kijk ook eens op Classicfm.nl, mooie klassieke muziek en ook playlists voor inspiratie. Succes !! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symphony No. 40 in G minor, K. 55 https://www.youtube.com/watch?v=JTc1mDieQI8&t=469s&list=FLYbnpyi5vuE-1B3oKkcbexw&index=2