Waarom draaien commerciële radio stations constant dezelfde muziek???

Toegevoegd na 8 minuten:
Kennelijk.
Gelukkig hebben we tegenwoordig internet en is het vrij makkelijk om aan duizenden nummers te komen zonder DJ en reclame.

13 jaar geleden
in: Muziek
8.5K
jasperp
13 jaar geleden
As ze nou alle nummers van de nieuwe CD van madonna e.d. zouden draaien, zou het al veel minder worden. Koopt niemand de CD meer???
Bij een CD heb je geen reclame/DJs en kun je nummers skippen en zelf bepalen wanneer je welk nummer hoort.
Die vrijheid moet je niet onderschatten, denk ik.
Bovendien ik neem aan dat je de artiest ook wilt steunen als je de muziek echt goed vind. Ik denk dat er nog veel CDs verkocht zullen worden als ze alle nieuwe popnummers zouden draaien. De nummers worden uiteraad wel iets minder leuk, maar dat heb ik persoonlijk liever dan steeds dezelfde nummers.
Wat meer oudere nummers erbij is uiteraad ook een goede optie (het moeten dan uiteraad wel tijdloze nummers zijn die toch passen binnen het moderne format, dus geen ouwe lullen muziek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral Radio Veronica heeft hier een handje van. Elke dag maar weer Police, Queen, Joe Cocker, Bruce Springsteen, enz. Het komt je strot uit!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, uit de radio...

Antwoorden (5)

Dat heet in radiotermen een 'format'. Alle radiostations hebben dure software in gebruik die de muziek uitzoekt. Je vertelt de software hoe vaak een plaat gedraaid mag worden en dan kijk je wat de luistercijfers doen.
Dus: omdat de luisteraars het zo willen...
escape
13 jaar geleden
jasperp
13 jaar geleden
Die draaien de DJs/ presentators.
Niet alle commerciële zenders doen dit. Zo zegt Simone FM, commerciële zender in de 3 noordelijke provincies slechts 1 maal per dag het nummer te draaien.

En sommige zenders, zoals Veronica draaien alleen muziek uit de jaren '80 e '90, daardoor word bijv. het "assortiment" van bekende nummers uit die jaren al beperkter, en moeten ze deze nummers vaker draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die nummers verkocht moeten worden.

Daar zijn afspraken over en daar wordt voor betaald.

En het is nu eenmaal zo dat een nummer populairder wordt naarmate het meer gehoord wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het .... puur commerciële argumenten.
Daarom worden nummers onder de ong. 3 minuten gehouden
jasperp
13 jaar geleden
Dit werkt bij mij averechts.
Zo download ik (laat staan kopen) nooit top40 muziek meer.
Kennelijk geld dit niet voor alle mensen. Nummers worden op radio stations inderdaad vaak ingekort (radio edit)
Om het er lekker in te kunnen stampen, zodanig dat mensen gaan denken dat ze het leuk vinden, omdat ze iets herkennen. (geluiden en gestamp). En dan gaan ze het kopen. Het zijn commerciele zenders, meestal voor de massa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn de radio stations gelinkt aan platen labels.En ja die artiesten moeten gedraaid worden,anders einde station.Gelukkig zijn er stations die onafhankelijk zijn van de muziek industrie.Ik zou zeggen:zoek op het internet naar stations die jou muziek voorkeur hebben.Er zijn er genoeg.Succes