Hoe vind ik muziek die lijkt op die van Rammstein?

Rammstein is een beetje zijn eigen genre, maar wat komt er het dichtst bij? Of waar kan ik dat uitzoeken?
Het mag elke taal zijn, daar zit ik niet aan vast.

een jaar geleden
in: Muziek
3.1K
Ritsuka
een jaar geleden
Ik gebruik daar Spotify voor, die komt vaak met leuke suggesties

Antwoorden (2)

Via de website(s) van Wikipedia kan je eenvoudig vergelijkbare bands vinden.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Rammstein zie je rechts vier genres genoemd. Het eerste is het door Rammstein zelfbedachte 'Tanzmetall'. Daar heb je weinig aan, net als aan het wel heel brede genre 'Hardrock'. De andere twee genoemde genres 'Neue Deutsche Härte' en 'Industrial Metal' helpen je wel verder.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Neue_Deutsche_Härte vind je:

'De Neue Deutsche Härte (Nieuwe Duitse Hardheid) is een stroming binnen de hardrock/metal muziek, en is begin jaren 90 in Duitsland ontstaan. De muziek is gekenmerkt door diepe, donkere zang met hard gitaar- en drumwerk vaak in combinatie met keyboard of synthesizer-samples. Hierbij bestaan deze samples vaak uit industriële en gotische geluiden.',

en

'Vele bands zijn verantwoordelijk voor het ontstaan van de NDH, maar Oomph! wordt met hun tweede album Sperm gezien als de allereerste grondlegger van dit genre. Een andere belangrijke NDH band was Fleischmann. Industrial metalband Rammstein beschrijft hun genre als "Tanzmetall" (dansbare metal).'

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Industrial_metal vind je:

'Industrial metal is een muziekstijl gebaseerd op het oudere industrial en het nieuwere metal. Ministry, White Zombie en Godflesh kwamen als eerste met een metalgenre op de proppen waarbij ook andere muzikanten dan de klassieke gitarist(en), bassist, drummer en zanger(es) aanwezig waren. Van deze drie groepen was het White Zombie dat het meeste mainstream invloed had. Later spande Ministry de kroon met hun geluid dat met elk album steeds ruiger werd.

Deze groepen gingen keyboards en samples op de achtergrond als extra element gebruiken. Door de jaren heen is dat element meer naar de voorgrond gekomen in de industrial metal, en tegenwoordig zijn er zelf bands met meerdere keyboardspelers die als hoofd-ingrediënt in de groep horen. Vanuit de andere richting waren er ook industrial-groepen zoals KMFDM en die Krupps die de gitaar een plaats in hun muziek gaven. Gezamenlijk gaf dit daardoor een metalgenre met een duidelijke jaren 1980 techno-invloed. Kenmerkend voor het genre zijn Duitstalige teksten en distopia-lyrics.

Ongetwijfeld het bekendste voorbeeld van industrial metal is de Duitse band Rammstein. Andere bands zijn: Oomph!, Megaherz, Eisbrecher en Fear Factory.'

Daaronder zelfs nog een lijst met bands:
Toegevoegd op 01 augustus 2022 11:03: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Antoni
een jaar geleden
Door gebruik te maken van het muziekadvies van muziekweb. nl. Dat gaat heel gemakkelijk: ga naar https://www.muziekweb.nl/Muziekweb/Advies/. In het geval van deze vraag klik je vervolgens op 'artiest advies' en in het balkje "voer een artiestnaam in" tik je Rammstein en je entert (of je vult eerst door op de plus te drukken nog een tweede, derde, vierde en maximaal vijfde naam in). Nu kun je eerst nog kiezen om te verschuiven naar populairder of spannender of je laat het gemiddeld staan. Dan zie je rechts een heel rijtje Geadviseerde artiesten. Daar kun je op verder zoeken of informatie lezen.
Amadea
een jaar geleden