Welke maatregelen nemen festivals over het algemeen bij (dreigend) onweer?

Morgen is er een concert van in het Royal Parkc in Soest. Maar er dreigt onweer. Natuurlijk nemen we een poncho en wat extra kleding mee. Maar moeten we er b.v. ook rekening mee houden dat het geheel uitgesteld word o.i.d. ?

Hoe gaan festivals in het algemeen om met dergelijke situaties ?

Antoni
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, het festival Pinkpop werd op maandagavond 9 juni 2014 tussen 19.30 uur en 20.30 uur getroffen door zware windstoten en onweersbuien. Bezoekers werden toen opgeroepen om op de hurken te gaan zitten en weg te blijven van bomen en lichtmasten. In tenten voor de regen te schuilen werd niet toegestaan. Het programma werd tijdelijk stilgelegd. Er is overwogen het terrein te ontruimen, maar dan zouden de bezoekers buiten het terrein gevaar lopen, eigenlijk evenveel gevaar als zij op het terrein zelf liepen. Ontruimen was daarom geen alternatief. Men zal dus maatregelen nemen die passen bij de actuele situatie, afhankelijk van de weersomstandigheden en verdere verwachtingen.

Het beste antwoord

Er is niet één oplossing voor het omgaan met risicovol weer, ieder evenement is immers anders en ook de locatie, het type weersomstandigheden en zelfs het type publiek kunnen vragen om specifieke keuzes.
Als vóór het concert duidelijk is dat er onweer op komst is, zal het afgelast worden.
Als tijdens het concert plotseling onweer losbarst, zal tot ontruiming worden overgegaan.

Tips voor de organisator:
1. Neem het scenario mee in een gezamenlijke risicoanalyse met organisator en hulpdiensten;
2. Anticipeer op de besluiten en maatregelen en laat de organisator dit uitwerken in het veiligheidsplan;
3. Neem een goed weerbureau in de arm dat nauwkeurige voorspellingen doet en met u meedenkt over de gevolgen voor het evenement;
4. Anticipeer op benodigde inzet van personeel en middelen voor een show-stop of ontruiming bij risicovol weer, vertaal dit naar afspraken met leveranciers en briefings van medewerkers;
5. Doorleef het scenario in een doorleefsessie, enkele weken voor het evenement. Zo komt u erachter of alle betrokkenen hetzelfde beeld hebben over de juiste aanpak;
6. Verzeker het evenement tegen risicovol weer, let daarbij op dat de verzekeraar niet als eis stelt dat alleen de gemeente tot het besluit mag hebben genomen tot afgelasting (de organisator is immers verantwoordelijk, het kan tot een vervelende discussie leiden terwijl het noodweer nadert).

Hier staat een uitgebreide planning:
https://www.rdhs-ltd.co.uk/wp-content/uploads/2019/07/PLASA_Lightning_Guidance.pdf
SimonV
een jaar geleden