Als een piano nooit wordt gestemd, wordt deze dan per definitie vals in de loop van de tijd?

Antoni
2 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
LeonardN
2 jaar geleden
Heel bijzonder gezegd zou het kunnen gebeuren dat hoewel alles vervormt het precies zo vervormt dat alles zuiver blijft, althans voor mensen met relatief gehoor. Als alles zogezegd een toon/semitoon ontstemt is alles precies weer goed (behalve dus voor mensen met absoluut gehoor)*. De kans hierop, aangezien dat voor bijna 90 toetsen (en dus snaren) moet gelden is zo goed als nihil. Afgezien voor dat onwaarschijnlijke geval, zullen piano's maar bijna alle akoestische instrumenten en ook een heel aantal elektrische instrumenten vanzelf ontstemmen. Ik snap niet zo goed waarom de bron gebruikt in beide antwoorden begint met "natuurlijke materialen". Naar mijn idee zal een instrument gemaakt uit niet-natuurlijke materialen ook ontstemmen, (mocht het niet zo zijn dan hoor ik graag welke instrumenten van welke niet-natuurlijke materialen niet ontstemmen). Er zijn overigens wel elektrische gitaren die zelfstemmende mechanismes hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
Heb het even op moeten zoeken, maar ook analoge synthesizers blijken te ontstemmen. https://gearspace.com/board/modular-mania-all-things-eurorack-and-modular-synths-effects/1199897-does-analog-synth-detune-itself.html

Het beste antwoord

Ja. Je piano is gemaakt van natuurlijke materialen. Het is een houten instrument met stalen snaren. Deze materialen zijn beide gevoelig voor vervorming, door temperatuur en luchtvochtigheid. Ook zullen de snaren van je piano langzaam oprekken.
Uiteraard gebeurt dit als je erop speelt, maar ook als hij al een tijd stilstaat zullen de snaren minder op spanning komen te staan. De spanning van de snaar bepaalt de trilfrequentie en daarmee de noot. Wordt de piano niet gestemd, dan zal hij vals gaan klinken.

Volgens mijn pianostemmer kan een piano die zeer lang niet gestemd is, zo ontregeld zijn dat het niet meer mogelijk is de snaren op de juiste spanning te brengen. De piano zal dan vals blijven klinken en niet meer gestemd kunnen worden.
Toch is Erik de Pianoman het daar niet mee eens: “Is uw piano lang niet gestemd? Des te meer reden uw piano weer eens te laten stemmen. Het werk is wat lastiger, want elke snaar zal eerst terug willen naar de vaste, valse, positie waar ie al tien jaar zat. Maar de snaar kan altijd worden teruggebracht naar hoe deze ooit geklonken heeft. Zelfs de oudste piano is te stemmen om de speelvreugde weer terug te krijgen.”
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je piano is gemaakt van natuurlijke materialen. Het is een houten instrument met stalen snaren. Deze materialen zijn beide gevoelig voor vervorming, door temperatuur en luchtvochtigheid. Ook zullen de snaren van je piano langzaam oprekken.
fremar
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-Je geeft geen antwoord op de vraag