Wanneer is het maximum aantal mogelijke originele liederen berijkt?

Puur logisch zou ik denken : je hebt een beperkt aantal noten en ritmes om mee te werken. Hoe het rekenkundig werkt heb ik geen idee maar ik zou denken dat er ooit een einde moet komen aan de mogelijkheid voor muziekschrijvers om nog iets te schrijven dat niet een remix/plagiaat is. Wanneer zou dat punt bereikt moeten zijn? ( nog enkele weken, jaren, millenia ... )

2 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
LeonardN
2 jaar geleden
Je vraag is op zijn minst onhandig gesteld (waarom liederen, ik denk dat je nummers bedoelt, een lied heeft zang). Een antwoord op wanneer is niet mogelijk. Dat is namelijk niet in te schatten omdat we te maken hebben met menselijk handelen, daarnaast is het onwaarschijnlijk dat het ooit gehaald wordt omdat veel originele melodieën nooit geschreven zullen worden omdat ze niet goed klinken.
Maw, we kunnen er een seconde vanaf zitten (1 melodie over), terwijl we die dus waarschijnlijk ten alle tijden zullen vermijden, waarbij we dus tussen 1 seconde en oneindig lang inzitten. De betere vraag is dus; Hoeveel aantal originele melodieën zijn er? En hoeveel zijn er daarvan al gebruikt?
En dan kom je weer met een probleem. Wanneer is een melodie origineel? Gebruik je alleen de Westerse schaal, of mag microtonale muziek ook? Is het A(4)B(4)A(4)C(4) een andere melodie dan A(3)B(3)A(3)C(3) (een octaaf lager)? Bekijk je het enkel juridisch of muzikaal? Welk juridisch systeem?
LeonardN
2 jaar geleden
Een poging tot een antwoord
https://www.youtube.com/watch?v=DAcjV60RnRw&t=0s En dan met wat software
https://www.youtube.com/watch?v=sfXn_ecH5Rw
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Of ze hergebruiken gewoon wat melodieën :-) https://youtu.be/5pidokakU4I

Antwoorden (1)

Nooit*, of zo lang een computer nodig heeft om alle melodieën uit te schrijven gegeven de parameters die jij opgeeft.

De vraag, hoewel leuk om over na te denken kent veel te veel problemen en onbekenden om een antwoord op te geven.

Parameters.
"je hebt een beperkt aantal noten en ritmes om mee te werken."
Daar zijn al twee "problemen".
Wat zijn dan dat beperkt aantal noten? 7 diatonische tonen in onze westerse toonschaal? 1 octaaf of meerdere? Waarom niet microtonaal?
En wat zijn alle ritmes? Ook hier zal je een aantal parameters op moeten geven voordat je eraan kan rekenen, waarbij je dus altijd weer een nieuw ritme kan krijgen door die parameters te breken. Hoe lang kan een ritme zijn? Hoevaak deel je een noot?

"Hoe het rekenkundig werkt heb ik geen idee."
Dat is niet eens zo moeilijk, zolang je maar een aantal parameters opgeeft.

"maar ik zou denken dat er ooit een einde moet komen aan de mogelijkheid voor muziekschrijvers om nog iets te schrijven"
Eigenlijk niet, omdat men vooral steeds hetzelfde schrijft, men zich vasthoudt aan gewoontes.
Muziek wordt niet random geschreven, en ook wordt normaliter niet alles systematisch** geprobeerd.
De paradox is dus dat je heel makkelijk iets kan schrijven wat origineel is, maar dat (bijna) niemand dat wil horen.

*Vandaar dat het antwoord in een natuurlijke manier nooit is. Enerzijds zal je parameters moeten stellen, die eigenlijk arbitrair zijn, of zo gekozen dat "originaliteit" juridisch gekozen is. Anderzijds zullen heel veel melodieën nooit het daglicht zien omdat ze door danwel de schrijver danwel de luisteraar niet als mooi bevonden worden.
Overigens heeft men systematisch "alle" melodieën door een stuk software laten schrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=sfXn_ecH5Rw
12 noten, 8 tonen. 8 tot de macht 12 = ~79 miljard melodieën.
VSauce geeft daarbij de rekensom
https://youtu.be/DAcjV60RnRw?t=338
100 schrijvers die elke seconde 1 melodie schrijven zouden daar 248 jaar over doen.

Maar goed daarbij zit je dus ten eerste met parameters waarbij je nogal wat vraagtekens kan zetten. Ritme is niet eens meegenomen, noch non-diatonische tonen, laat staan microtonale tonen. En het is vooral een onrealistische rekensom OMDAT men dus niet echt opzoek is naar originele nummers. Men is dus niet elke seconde een nieuwe melodie aan het schrijven eerder het tegenovergestelde.
2 jaar geleden
nounka
2 jaar geleden
Wow, dank je wel. Ik zag het echt heel simpel. Do re mi fa sol la si do van bas tot sopraan zijn de noten die we kennen ( blijkbaar zijn er meer soorten ) en van ritmes waren er volgens mij ook maar een beperkt aantal soorten muzieknoten ( ti, ta, to, titi, rusten ) om te combineren. Wat dus ook niet klopt. De link die je stuurde was interessant. bedankt.