Wat voor muziekinstrument is een Poolse bok?

Ik vond dat instrument in een prentenboek uit 1800; je ziet een muzikant die een bokje draagt waaruit zijn bek een soort kromhoorn steekt, die de muzikant met zijn handen bespeelt; het bokje blaast dus

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (2)

Poolse bok: de grootste soort van doedelzak.
In dit spotversje blaast de muzikant op de doedelzak, waarbij de bok als zak gebruikt wordt.
De pijpen zijn in dit geval twee kromhoorns: één aan de voorkant en één aan de achterkant van de bok.
SimonV
3 jaar geleden
Een grote zakpijp / doedelzak. De tekening is een letterlijke afbeelding van het instrument dat in het Duits heet Bock genoemd werd. Er zat namelijk een houten bokskop aan de chanter.
. . .
In Bohemen werd het een Dudy genoemd.
-------
heet Bock genoemd werd = Bock heette / Bock genoemd werd
Toegevoegd op 20 januari 2021 13:34: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea