Waar komt het liedje 'Iene miene mutte, tien pond grutten' vandaan?

3 jaar geleden
in: Muziek
6.4K
Antoni
3 jaar geleden
Kijk eens hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Iene_miene_mutte voor een uitgebreide historische analyse van de oorsprong van het liedje!

Antwoorden (2)

Oude kinderrijmen zijn vaak raadselachtig. Veel onderzoekers zien daarin een uitdaging om een vergeten betekenis te achterhalen, soms met verrassende resultaten. "Iene miene mutte" zou kunnen zijn ontstaan op een slavenschip, waar de mannen aan dek werden vervoerd en de vrouwen in het ruim. In het Creools van de Golf van Guinee is iene miene namelijk het meervoud van een woord dat zowel ‘jongen’ als ‘meisje’ kan betekenen. Wanneer je daar ‘meisjes’ invult, is de vertaling van het Portugees-Creoolse origineel : ‘Veel meisjes / tijd om te vrijen / tijd om te trouwen / veel meisjes / daar beneden.’
Amadea
3 jaar geleden
“Iene miene mutte” komt van een vroegmiddeleeuwse of misschien nog wel oudere oerversie:
Anne manne miene mukke,
Ikke tikke takke tukke,
Eere vrouwe grieze knech,
Ikke wikke wakke weg.
De oorsprong is een heidens priesterlied, dat de oppergodin smeekte om een orakel bij het wichelen, het orakel dat wellicht zou beslissen over dood of leven van een mens.
SimonV