Dat noemen we vaak "a capella"
https://nl.wikipedia.org/wiki/A_capella

A capella (Italiaans: a cappella, van alla cappella, op de manier van de kapel) is een muziekterm voor zingen zonder instrumentale begeleiding, meestal door een koor.
3 jaar geleden
Hoe zoiets heet hangt af van wat wordt gezongen en met hoeveel mensen.
1. Recitatief = declamatorische zang
2. Recitando = half zingend, half sprekend.
3. Canto fermo = eenstemmig gezang.
4. Cantate = zangdichtstuk.
5. A capella = zonder instrumentale begeleiding door een koor (acapellakoor).
6. Canon = kettinggezang, waarin de melodie door alle stemmen herhaald wordt.
7. Motet = meerstemmig koorgezang op bijbelse tekst.
8. Zangstuk of zangnummer.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Behalve bij 5. A capella, geeft geen enkele definitie aan dat er enkel zang (en geen instrumenten) gebruikt wordt.
Je kan wel een in canon zingen zonder instrumentale begeleiding, maar het kan net zo goed met instrumentale begeleiding. Dat geldt voor zover ik weet bij alle voorbeelden. Dus juist ONAFHANKELIJK van hoeveel mensen het zingen en hoe het wordt gezongen, is een nummer dat zonder instrumenten/begeleiding wordt gezongen "a capella".
Als je wat jij aanhoudt verder zou trekken zou je nog veel meer onnodige vooebeelden kunnen geven in bijvoorbeeld stijl/genre zoals:
klassiek nummer
popnummer
jazznummer