Waarom wordt Progressive Trance niet als Trance beschouwt?

Producers als Armin van Buuren en Ferry Corsten krijgen de laatste jaren bakkenvol met kritiek over zich heen. Ze zouden namelijk geen Trance meer produceren, volgens veel van hun oude fans. Maar hun tracks als The Last Dancer, I Am You, Show Me Love en Edge Of The Sky vallen onder de categorie 'Progressive Trance'. Dat is wel degelijk een vorm van Trance, maar blijkbaar beschouwen deze groep fans het niet als Trance. Waarom is dat?

4 jaar geleden
in: Muziek
4.9K

Het beste antwoord

Progressive en Trance zouden niet geheel dezelfde basis hebben.
Progressive House is een muziekstijl die gebaseerd is op een ritme met daarover melodieën en stem, de nadruk ligt vooral op de melodieën. Progressive house wordt vaak in een adem genoemd met trance en de stijlen hebben de nodige overeenkomsten. Het verschil tussen progressive house en trance is dat er bij progressive house geen euforische melodieën zijn maar eerder zweverige of dromerige (en vaak donkere) melodieën met daaronder een (tech)housebeat. Vaak ligt het tempo bij trance ook een stuk hoger. Qua oorsprong hebben beide stijlen ook andere roots. Trance heeft zijn wortels in Duitsland en is ontstaan uit techno. Progressive kan gezien worden als een Britse tegenhanger en heeft zijn wortels meer in de housemuziek.
Trance is een genre van elektronische muziek dat is voortgekomen uit de Britse new-age muziekscene en de Duitse techno- en hardcore-scènes uit de vroege jaren 1990. Tegelijkertijd ontwikkelde trance muziek in Europa, het genre verzamelde ook een aanhang in de Indiase staat Goa.

Trance-muziek wordt gekenmerkt door een tempo tussen 110-150 bpm (BPM), herhalende melodische frasen en een muzikale vorm die duidelijk spanning en elementen opbouwt in een nummer, vaak culminerend in 1 tot 2 "pieken" of " drops". Hoewel trance een eigen genre is, neemt het royaal invloeden van andere muziekstijlen op, zoals techno, house, pop, [4] chill-out, klassieke muziek, tech house, ambient en filmmuziek.
Een trance is een staat van hypnotisme en verhoogd bewustzijn. Dit wordt afgebeeld in trance-muziek door het mengen van lagen met duidelijk voorafschaduwde opbouw en release. Een gemeenschappelijk kenmerk van trance-muziek is een climax in het midden van een nummer, gevolgd door een zachte verdeling van beats en percussie volledig, waardoor de melodie of de atmosfeer voor een langere periode alleen blijven staan ​​voordat ze geleidelijk weer opbouwen. Trance-tracks zijn vaak lang om een ​​dergelijke progressie mogelijk te maken en hebben meestal voldoende spaarzame open- en sluitsecties om mixen door DJ's te vergemakkelijken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rikwolters
4 jaar geleden
Ja oke, maar is dat ook de reden waarom artiesten als Armin en Ferry zoveel kritiek krijgen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rikwolters
Mensen die in het openbaar werken of optreden krijgen veel fans en ook veel kritiek. Zo zit de showwereld gewoon in elkaar. Niet iedereen kan alles waarderen.