Weet iemand welk model muziekdoos dit is en op welke waarde ik hem kan inschatten?

Dit is een Muziekdoos uit 1840 van het merk (denk ik) ‘M.F.’. Het is No.14765. Ik zou graag willen weten wat het waard is en hoe ik hem kan vinden op het internet.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Muziek
5.3K
marjolein55
4 jaar geleden
Ga er mee naar het museum in Utrecht die hebben er verstand van

Antwoorden (1)

Het betreft een in Zwitserland gemaakte speeldoos. Zo te zien horen er zes muziekstukken bij, waarover de informatie op het (bij jou gescheurde en niet goed leesbare) papier in het deksel staat. Eerst een compositie van Millöcker en als derde een deel uit Aïda van Verdi.
Zie hier een vergelijkbaar exemplaar: https://portal-images.azureedge.net/auctions-2019/de-ela10018/images/a3ddb59f-68da-4e17-8f92-aac300b5fb10.jpg?w=540&h=360 met tien melodiëen en gemerkt met M.F. 1840 nr. 20290.
Deze https://www.chairish.com/product/id/501252 heeft acht melodieën en is verkocht ter waarde van zo'n 875 euro. En deze https://www.deantieksite.nl/media/cache/article_large/article_images/19018/17340/Speeldooos_001.JPG met 8 melodieën staat momenteel te koop voor € 1.400,- (maar dat lijkt mij extreem duur...).

Dit soort vroege speeldoosjes werden vaak als Zwitsers souvenir door de Europese bourgeoisie mee naar huis genomen. In de Zwitserse Jura ligt de oorsprong van de speeldoos. Dat komt doordat hier een lange traditie van uurwerkmakerij bestond, die nauwe verwantschap heet met de speeldozenfabricage.
heet = heeft
. . .
M.F. staat voor Mermod Frères.
Toegevoegd op 02 februari 2020 13:25: tekst, video
Amadea