kan een tuba een akkoord spelen?

ik ben een muziekstuk aan het maken voor een orkest met tuba. ikzelf speel alleen piano. is het mogelijk met de tuba om akkoorden te spelen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Muziek
4.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee. . .
crispy
4 jaar geleden
Je kunt meerdere tuba's samen wel een akkoord laten spelen.

Antwoorden (1)

Een akkoord is een samenklank van drie of meer tonen.
Met een tuba lukt dit niet. Na oefening kun je wel twee tonen gelijktijdig laten klinken, dat heet dan multiphonic.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is dat moeilijk te spelen die 2 noten gelijktijdig?
SimonV
4 jaar geleden
Ja, dat zal de gemiddelde tuba-speler niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
en voor een persoon in een orkest?
SimonV
4 jaar geleden
Een tubaspeler van het Concertgebouw zal de techniek wel kennen, een tubaspeler van het plaatselijke dorpsorkest niet.
Los hiervan: iets kunnen spelen is nog wat anders dan het mooi spelen. Zeker voor een tuba is een multiphonic zeer moeilijk. Het lijkt al snel op wat gebrom.
Je moet dus wel een zeer goede reden hebben waarom je een tuba-multiphonic in je partituur wilt plaatsen en weten hoe het dan in samenspel met de andere muziekinstrumenten zal klinken.