Wat verandert aan de klank van een viool naarmate men de stapel verplaatst?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Muziek
4K

Antwoorden (1)

Zeer kleine wijzigingen kunnen al tot klankverschil leiden. Je kunt hier beter niet zelf mee experimenteren, maar dit door een vioolbouwer laten doen. Want het is een zeer nauwkeurig werk. Iets naar links en de klank wordt zachter en rijker. Iets naar rechts en de klank wordt scherper en directer. Iets naar boven en de lage snaren krijgen een donkere klank. Iets naar beneden en de hoge snaren krijgen een helderder klank.
Amadea
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Even ter aanvulling, wat betreft positionering praat je altijd vanuit het oogpunt van de speler. Het plaatje moet eigenlijk een kwartslag gedraaid worden en alle aangegeven richtingen dus ook. Maar zoals nu verteld komt het overeen met het plaatje.