verdienen nerderlandse rappers via youtube views nog steeds op hun oude geuploaden videoclips?

4 jaar geleden
in: Muziek
3.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap niet goed waarom je je vraag specificeert tot Nederlandse rappers. Voor hen geldt hetzelfde als voor Zuid-Koreaanse volkszangers.

Antwoorden (2)

Als iemand zijn Youtubekanaal openzet voor advertenties krijgt deze per zoveel 1000 views een aantal cent. Dus ook Nederlandse rappers kunnen als zij zelf de video online mogen zetten zo direct geld verdienen aan hun oude video's. Als zij echter werken via een constructie met hun platenmaatschappij/label dan zullen die eerst weer wat geld daarvan pakken.
===
https://www.youtube.com/watch?v=3Gber9NU2K4
Kaal of kammen - Extince
Geplaatst door Top Notch

http://top-notch.nl
Top Notch is een platenlabel...

http://top-notch.nl/nieuws/top-notch-gaat-als-eerste-nederlandstalige-youtube-kanaal-over-de-2-miljard-views
Zojuist maakt muzieklabel Top Notch bekend dat haar YouTube-kanaal meer dan 2 miljard views heeft gegenereerd. Het label is daarmee het eerste Nederlandstalige kanaal dat over deze magische grens heen gaat. Hiermee schiet het kanaal zwaargewichten zoals Enzo Knol, The Voice Kids en StukTV voorbij.
===

Waarschijnlijk krijgt een artiest dan weer een deel van de opbrengsten. Vergelijkbaar als met de album en streamdienst opbrengsten.
(Eigenlijk kan je youtube dan ook zien als een streamdienst qua opbrengsten).
---

Dus ja. Als zij de video in eigen beheer hebben zeker en anders zeer waarschijnlijk via hun label. Of anders degene die de rechten van het nummer bezit.
Toegevoegd op 04 juli 2019 19:37: tekst
4 jaar geleden
Ik geloof dat zolang de video views krijgt, de youtubers er geld voor ontvangen.