Mag je een gecoverd nummer zomaar uitbrengen uit spotify of apple music?

ik heb na maanden tijd eindelijk mijn track af, die waarschijnlijk binnenkort op spotify wordt gereleased. nu is dit niet een 100% eigen compositie: het is een danceremix van een bestaand rock nummer uit de jaren 90. ik heb de melodie gebruikt van het nummer, en een goede vriendin van mij heeft het ingezongen, dus er is geen sprake kopie uit het originele nummer. echter heb de volgorde van de songstructuur op sommige plekken wel veranderd.

mijn vraag is nu even; wat mag en wat mag niet. kan ik dit nummer zo op spotify gooien en klaar? of moet ik ook geld afdragen aan de oorspronkelijke componist? of moet ik ergens toestemming voor vragen?
met "geen sprake van kopie van het originele nummer" bedoel ik dat ik niets gesampled heb etc.

4 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Als de melodie opgemerkt wordt door de rechthebbenden is er altijd een kans op auteursrechtenzaak.
Het maakt niet uit waarop je het nummer uitbrengt. Of je het nu op youtube, CD, plaat of Spotify gooit.

Antwoorden (1)

Je moet toestemming vragen