Hoe heet het geluidseffect waarbij lucht snel verplaatst wordt?

Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik dacht dat er in een woofer of box een soort effect ontstaan in muziek ( geluid) doordat lucht snel wordt verplaatst.
Vokgens mij kun je het in dit nummer ook horen: better with you - Michl https://youtu.be/lUdSlf8ozPE
Ik bedoel geen reverb maar hoop dat iemand het wel weet!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Geen idee welk effect je bedoeld (waar in de nummer hoor je het)?
Hoor wel een synthesizer.
TurfGraver
5 jaar geleden
Zaagtand bas.

Antwoorden (2)

Geluid is een afwisseling van hogere luchtdruk, lagere luchtdruk, hogere luchtdruk, lagere luchtdruk, etc.
Bij lage tonen gebeurt dat in een ritme van zeg maar 20 keer per seconde, bij hoge tonen met zeg maar 16000 keer per seconde.
De luchtmoleculen bewegen daarbij wel een piepklein beetje heen en weer, maar dat is zeker niet wat je ''lucht (snel) verplaatst wordt'' noemt.
Vergelijk het met als je een steentje in het water gooit. Het water wordt hoger, lager, hoger, lager, etc.
De ''golf'' verplaatst zich, maar het water niet. Dat gaat alleen een beetje op en neer.
Die afwisseling van hoge en lage druk die zich voortplant vanaf de luidspreker naar jouw oor noemen we GELUID. Geen geluidsEFFECT..
5 jaar geleden
Als je er effecten ontstaan, is er sprake van een slechte kwaliteit box. Een box moet geluid ongekleurd weergeven. Wat bij een slechte basreflexbox zou kunnen gebeuren, is dat de luchtdruk achter de speaker "geperst" word door de reflex poort, eb deze op die manier zuig /blaas geluiden produceerd.