Hoe heet de stijl popmuziek waarin expres zo zielloos mogelijk 'gezongen' wordt?

Je hoort het tegenwoordig overal. Persoonlijk noem ik het anti-muziek, of ook wel robotmuziek. Ik vind het in ieder geval altijd verschrikkelijk irritant klinken. In de gedigitaliseerde monotone schelle blikkerige toon-stemmetjes zit qua klank geen enkele variatie. Ze volgen niet eens de natuurlijke spanningsverschillen binnen de melodie. Alsof de artiest het expres zo onmuzikaal mogelijk probeert te zingen. Of zoals ze in films vroeger altijd robots lieten praten. Probeerde het zelf wel eens na te doen, maar lukte niet. Maar misschien komt dat ook omdat ik geen robot ben.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Bedoel je autotune? Dat is om te maskeren dat je niet kan zingen.
LeonardN
5 jaar geleden
Autotune werd in begin daarvoor gebruikt.Nu wordt het ook gebruikt puur voor het effect. https://youtu.be/HGiaAiIELME?t=2m40s
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat is het! Thanks! Omdat je het tegenwoordig overal zo'n beetje hoort vraag ik mij wel eens af of ik nu de enige ben die zich hier groen en geel aan ergert. Ik luister zelfs nog liever naar de meest slechte gabber dan dit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Ritsuka, Post dit ook even als antwoord als je wil. Dan kan ik de vraag afsluiten (en je een kudo geven) :)

Antwoorden (1)

Het is geen stijl, maaf een effect genaamd autotune.
Het word vaak gebruikt om te maskeren dat je niet zo zuiver kunt zingen, maar tegenwoordig word het effect ook wat sterker gebruikt om een robotachtig geluid aan de zangstem toe te voegen.