Hoe voorkom je dat een LP gaat kraken?

Ik heb een aantal nieuwe LPs, maar hoe voorkom je dat deze gaan kraken. Ik heb er namelijk ook een aantal van marktplaats die kraken (wat vooral opvalt bij rustige stukjes).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Muziek
18.2K
Amadea
5 jaar geleden
Laat er een cd van maken.
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
Lijkt mij onmogelijk. het beste wat je kunt doen is LP regelmatig stofvrij maken met droge doek en de naald ontdoen van stof pluisjes. Kraakjes horen bij de charme van een LP. Als je eraan stoort kun je beter naar CD of MP3 luisteren.
Amadea
5 jaar geleden
Nog een belangrijke tip: nooit een LP met je vingers op de groeven vastpakken, maar 'm altijd met het label op de drie middelste vingertopjes laten steunen en aan de rand met je duim tegenhouden.
grasmaaier
5 jaar geleden
Dat moet je niet met een droge doek doen want daar word ie statisch van. Met een ietwat vochtige doek kan het wel.

Antwoorden (3)

Als je een LP afspeelt komen er onvermijdelijke krasjes op. Dit komt, omdat er tijdens het draaien stof op de plaat komt. Als de naald daar overheen gaat heb je al een (miniem) krasje.
Je kunt dit niet voorkomen als je ze afspeelt. Zo goed mogelijk schoon houden is het enige wat je kunt doen.
5 jaar geleden
Door die LP alleen af te spelen op een goeie platenspeler en niet op zoiets als een Crosley.
En veeg voordat je em afspeelt de plaat af met een platenborsteltje. En maak ook regelmatig je naald schoon.
En doe de plaat in een anti-statische binnenhoes (met plastic aan de binnenkant)
En maak je platen anti-statisch en schoon door ze te wassen. Bijvoorbeeld met Knosti disco antistat. Die kraakplaten klinken dan vast een stuk beter.
En speel een kant van de LP altijd in z'n geheel af. Niet de naald ergens op het midden van de plaat laten zakken want dan krijg je butsjes en dat kun je gaan horen.
Toegevoegd op 20 juli 2018 19:23: tekst
5 jaar geleden
Vooral poetsen en goed bewaren en voorzichtig mee zijn