Bestaan er romantische toonladders?

Elke toonladder heeft wel z'n eigen sfeer. Ik ben op zoek naar een toonladder die geassocieerd kan worden met romantiek.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
SimonV
5 jaar geleden
Er bestaan geen romantische toonladders.
Volgens dit forum komt D-mineur in de buurt.
http://forums.guitarnoise.com/viewtopic.php?t=15473
Z512099
5 jaar geleden
De toonladder in F.

Antwoorden (1)

Nee, die bestaan niet. Persoonlijke voorkeuren maken dat wat de een ervaart als opgewekt, stralend en fris voor een ander kan klinken als schrijnend hartzeer. Je eigen gemoedsstemming maakt zelfs al dat je een muziekstuk de ene keer veel mooier vindt dan de andere keer.

Er zijn wel trucjes om een compositie romantisch te laten klinken. Gebruik een melodische mineur toonladder: naar boven toe de zesde en zevende toon verhoogd, maar naar beneden toe hersteld. En laat het muziekstuk aan het eind "oplossen" naar majeur: het gebruik van de Picardische terts.
Amadea