Bestaat "Hand in hand, kameraden" ook in de niet-Feyenoord-versie?

Ik meen me te herinneren dat ik het lied "Hand in hand, kameraden" ken in een versie die niets met Feyenoord (of met welke andere sportclub dan ook) te maken heeft.

De tekst uit mijn herinnering gaat ongeveer zo:
      Hand in hand, kameraden
      Hand in hand, <iets met 'zin' of 'in'>
      Geen woorden maar daden
      Leve de Koningin!

Wie zong deze versie, en waar vind ik dit lied?

6 jaar geleden
in: Muziek
6.6K

Antwoorden (1)

Interessante vraag. Nu heb ik niets met voetbal, maar wel met geschiedenissen achter liedjes.
Als ik zo even speur op internet, kom ik er achter dat je gelijk hebt: de tekst kent vele variaties en sommigen dateren al van vóór de Feynoord-tekst van Jaap Valkhoff. Johnny Hoes zong het lied voor Ajax (1) maar al in 1958 verscheen bij Philips het singeltje 'Geen woorden, maar daden', een tekst van Co de Kloet, gezongen door Abe Lenstra (2) (3).
Johnny Hoes zou het weer gejat hebben van Caol, de club waar hij bij speelde. De vraag is dus of SC-Heereveen wel de eerste was.
Maar het nummer is nog veel ouder. Een andere bron weet te melden dat de melodie van de Duitse componist Speidel en in gewijzigde vorm gebruikt is in een kinderoperette van dhr, Slikkerveer.
Het lijkt mij best interessant de geschiedenis van dit lied verder te onderzoeken, maar ik laat het hier even bij.

Zie ook:
https://www.clubvoetbaldagen.nl/c-Hand%20in%20Hand%20kameraden.html)
https://www.nu.nl/jurryt/441027/hand-in-hand-is-gestolen-clublied.html
1. https://www.youtube.com/watch?v=hSf4WnqSNRE
2. https://www.youtube.com/watch?v=DOWVFyKO5kA
Naschrift:
Het is dus heel goed mogelijk, zelfs aannemelijk dat in de jaren twintig, dertig en veertig teksten op deze melodie zijn geschreven, wellicht ook met &#39;Hand in hand, kameraden&#39;.
De combinatie &#39;kameraden&#39; en &#39;Leve de koningin&#39; doet echter wonderlijk aan; &#39;kameraden&#39; is een aanspreektitel die vooral onder communisten gebruikt werd en die hebben doorgaans weinig op met het koningshuis.
Ik vraag mij ook af of u niet de liedjes &#39;Hand in hand&#39; en &#39;Oranje boven (leve de koningin)&#39; tot een nieuw lied hebt gesmeed.
Maar wie weet. Misschien was het wel een verzetsliedje uit WO II.