Waarop kan je stemmen bij de Top 2000 a gogo?

Beste allemaal,

Ook dit jaar luister ik weer naar de top 2000 a gogo. Hoewel dat wel mijn plan was, is het me ook dit jaar niet gelukt zelf ook op mijn beste platen te stemmen. Toch heb ik uit nieuwsgierigheid en deels ook voor volgend jaar een aantal vragen over het stemmen.

--- Hoe wordt het begin van de stemming aangekondigd/Wanneer begint deze? Mag iedereen zomaar stemmen?

--- Uit welke nummers kan ik kiezen? Ik las op een oudere pagina van Goeievraag dat je een aantal stemmen uit de lijst en een aantal vrije stemmen hebt. Hoe groot is deze lijst en wat valt er onder "vrije stemmen"? Zou ik bij wijze van spreken bij zo'n vrije stem ook op de plaatselijke dorpszanger kunnen stemmen?

Alvast bedankt!

Toevoeging:
Weet iemand ook hoeveel stemmen de nummers nu eigenlijk krijgen? Ik hoorde dat er ook in 2017 miljoenen stemmen waren uitgebracht, maar hoeveel stemmen heeft de nummer 2000 (de laatste uit de lijst) dan gekregen? Gaat dat om tientallen of om honderden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (1)

De top 2000 á gogo is het tv programma dat hoort bij het radioprogramma top 2000, dat wordt uitgezonden op npo radio 2. De stemweek is ergens begin december. Iedereen kan stemmen, daarvoor kan je op dat moment naar de site van radio 2 gaan, je hebt alleen een e-mailadres nodig.

De stemlijst bevat een paar duizend nummers, denk daarbij vooral aan nummers uit de paar laatste edities van de top 2000. Een vrije stem is een echte vrije stem, je mag zelf weten wat je daar invult, de kans dat een onbekende dorpszanger voldoende stemmen krijgt is zeer klein en waarschijnlijk wordt als het er wel opvallend veel zijn dat dan ook als pluggen geteld en niet meegenomen in de lijst.

Hoeveel nummers je mag kiezen wisselt van jaar tot jaar, maar ik dacht dat het dit jaar rond de 20 uit de vaste lijst en 15 vrije keuzes waren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20 en 15 vrije keuzes klopt!
Wat wel apart is, is dat je best mag oproepen om de plaatselijke zanger in de lijst te krijgen maar het is om het even of het word gewaardeerd of niet. In het plaatselijke krantje zal niet zoveel kwaad in zitten maar ga je naar de regionale tv of radiozender of grote krant dan kan het wel eens geweerd kunnen worden uit de lijst. Zoals met de Groningse zanger Ede Staal is gebeurt. Maar vorig jaar hebben Pokemon fans en fans van een christelijke band er wel voor gezorgd ( ik denk via een forum) dat hun lied in de lijst kwam. En dat kon wel gewoon. En je kunt kiezen uit een mengeling van stijlen en artiesten en zelf dus nummers toevoegen. Dat gaat ongeveer vanaf de jaren 40/ 50 ( la mere: Charles Trenet heeft heel vaak in de lijst gestaan) tot nummers van nu (2017) Ik weet niet welk aantal je moet hebben om op 2000 te komen maar het zijn er wel heel erg veel! Aangezien miljoenen mensen elk jaar stemmen. En je kunt je abonneren op de nieuwsbrief van radio 2 of rond november/december de radio aanzetten en dan roepen ze het vanzelf om wanneer je kunt stemmen op volgens hun "de lijst der lijsten"